Registrator och arkivarie
Upphandlingsmyndigheten / Assistentjobb / Solna
2025-01-28
Visa alla assistentjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag? Att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid? Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Avdelningen för Verksamhetsstöd ansvarar för en stabil leverans av myndighetens arbete med ekonomi, verksjuridik, arkiv, registratur, inköp, lokaler och HR. Vi behöver nu förstärkning av en erfaren registrator/arkivarie för att säkra vår löpande verksamhet och för att bidra i vårt utvecklingsarbete. Under 2025 genomför vi också en upphandling av nytt diariesystem samtidigt som vi arbetar aktivt med gallring och arkivering.
Publiceringsdatum2025-01-28Dina arbetsuppgifterSom registrator/arkivarie är du huvudansvarig för att säkerställa korrekt och säker hantering av myndighetens ärenden. Tjänsten är både operativ och strategisk där du förutom att hantera löpande arbete också kommer att arbeta med att upprätta styrdokument inom området.
Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat att:
• Säkerställa korrekt hantering av inkomna och upprättade ärenden samt uppdatering av klassificeringsstrukturen
• Arbeta med registratur och ärendehanteringssystem
• Sammanställa JK-listan
• Omsätta Riksarkivets föreskrifter till myndighetens verksamhet
• Utarbeta förslag till och ta fram relevanta styrdokument och tillämpningsanvisningar
• Utveckla rutiner och arbetssätt inom området
• Vara kontaktperson för inspektioner inom ansvarsområdet
• Stödja och utbilda verksamheten inom diarieföring
• Proaktivt medverka till vidareutveckling inom ansvarsområdet
Tjänsten innebär både självständigt arbete samt samordning och samarbete inom myndigheten. Externa kontakter och samarbeten förekommer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning inom arkivvetenskap, informationsvetenskap, biblioteksvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst tre års aktuell erfarenhet från arbete som registrator eller arkivarie inom offentlig verksamhet
• goda kunskaper om de regelverk som styr registrators och arkivaries uppgifter
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande:
• Erfarenhet som registrator eller arkivarie från statsförvaltningen
• Erfarenhet av att självständigt utforma styrdokument inom området
• Erfarenhet av arbete i Platina eller andra diariesystem
• Erfarenhet av upphandling och införande av diariesystem eller ärendehanteringssystem
Om dig
Vi söker dig som tycker det är viktigt med säker informationshantering och som tycker om att bidra med ordning och reda. Som person är du pålitlig och omdömesgill. Du drivs av att skapa och utveckla väl fungerande processer och har en god förmåga att prioritera, effektivisera och strukturera ditt arbete. Du har hög tillgänglighet och trivs i samverkan med andra där du bidrar till goda relationer med kolleger runt om i organisationen.
I denna rekrytering kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet, personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Vi kan komma att tillämpa tester och genomföra bakgrundskontroll i samband med anställningsförfarandet.
Så ansöker duTycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av CV samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 16 februari.
För mer information är du välkommen att kontakta:
Ann Eva Askensten, avdelningschef, 08-586 217 39
Henrik Grönberg, Saco-S 08-586 317 16
Anna Larka, ST 08-586 217 38
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Jobbnummer 9129156