Rättviks kommun söker en familjerättssekreterare på heltid
Rättviks Kommun, Socialtjänsten/IFO / Administratörsjobb / Rättvik
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Rättvik,
Leksand,
Mora,
Gagnef,
Orsa eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Rättviks Kommun, Socialtjänsten/IFO i Rättvik Rättvik - livskvalitet in på knutarna! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra innevånare och besökare, vilket bidrar till vår ökade inflyttning. Bidrar till trivseln gör också vårt rika kultur- och föreningsliv och vår unika natur. Bevarade traditioner, nytänkande och mod i samklang skapar en fantastisk livsmiljö.
Rättviks kommun ska vara en framtidskommun för boende och besökande kännetecknad av entreprenörsanda och småskalighet. Under devisen "Där tradition möter framtid" vågar vi utmana och utveckla vår kommun, med avstamp i vår historia. Vi vill nu välkomna ännu en medarbetare in i dessa spännande processer!
Om individ- och familjeomsorgen i Rättvik
Rättviks individ- och familjeomsorg är en trygg arbetsplats med god stämning och bra sammanhållning. Vi är måna om att våra medarbetare ska trivas och må bra samt att vi ska ha en låg personalomsättning. Vi arbetar för god kvalitet och har bland annat en kvalitetsutvecklare som ger både handläggningsstöd och stöd i vårt verksamhetssystem Procapita. Alla socialsekreterare i Rättvik är utbildade socionomer och de flesta har flera års erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten.
Individ- och familjeomsorgen är organiserad under socialförvaltningen, vilken är kommunens största förvaltning och ansvarar för vård och omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt stöd, rådgivning och andra insatser till barn, ungdomar och vuxna.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att tillhöra barn- och familjegruppen där socialsekreterare och familjerättssekreterare arbetar i ett team under ledning av 1:e socialsekreterare. Du kommer att ha ett nära samarbete med socialsekreterare som handlägger familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
Som familjerättssekreterare i Rättviks kommun arbetar du över hela det familjerättsliga området. Tjänsten innebär att handlägga utredningar av vårdnad, boende och umgänge, faderskapsärenden, adoptionsärenden, ha samarbetssamtal och andra inom det familjerättsliga området förekommande arbetsuppgifter. Ett bra mottagande av samt en god kontakt med klienterna är en viktig del i verksamheten. Som familjerättssekreterare har du extern handledning tillsammans med familjerättssekreterare i regionen.
Vem är du?
Vi söker dig som har socionomexamen och har erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och ungdomar samt deras föräldrar. Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom det familjerättsliga området. Utbildning i MI är meriterande. Arbetsuppgifterna kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl klienter som med samverkanspartners. Du har, liksom arbetsgruppen du kommer att vara en del av, en positiv inställning till arbetet. Du kan arbeta självständigt och strukturerat med stöd av 1:e socialsekreterare samt övriga kollegor. Du gillar att skriva och dokumentera och uppfattar dig själv som att du har ett bra flöde i dokumentationen. Tidigare erfarenhet av arbete i BBIC och Procapita är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. Giltigt utdrag ur belastningsregistret krävs vid anställning.
Känner du att du passar in på det vi söker och är intresserad av att arbeta hos oss är du välkommen med din ansökan!
Som anställd på Individ- och familjeomsorgen i Rättvik finns möjligheten att växla semesterdagstillägget till extra semesterdagar. Vi erbjuder även medflyttarservice.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare, heltid
Publiceringsdatum2017-12-05ErsättningEnl ök
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-12-31
KontaktFöretagRättviks Kommun, Socialtjänsten/IFO
AdressRättviks Kommun, Socialtjänsten/IFO
79580 RÄTTVIK
Jobbnummer 3838311
Observera att sista ansökningsdag har passerat.