Rättssakkunnig/Kvalificerad jurist för arbete med spellagstiftning
Regeringskansliet / Juristjobb / Stockholm
2025-07-22
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Enheten för offentlig upphandling, Avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Enheten för offentlig upphandling ansvarar för tre områden: offentlig upphandling, statlig fastighetsförvaltning och spel om pengar.
Att arbeta med lagstiftning inom området spel om pengar innebär att du befinner dig i ett juridiskt landskap som är både komplext, samhällsrelevant och i ständig förändring. Här får du möjlighet att arbeta med frågor som ligger nära samhällsutvecklingen och som ofta väcker stort intresse - både nationellt och internationellt.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen bidrar du till att forma regelverket för en relativt ny marknad som växer snabbt och där lagstiftningen ständigt behöver anpassas till nya tekniska lösningar, affärsmodeller och samhällsutmaningar. Du kommer att arbeta nära och vara ett stöd till den politiska ledningen.
Spelregleringen har många beröringspunkter med andra rätts- och sakområden, t.ex. straffrätt, konsumenträtt, integritetsskydd, bolagsstyrning, folkhälsa och skatterätt. Ett särskilt viktigt närliggande område är penningtvättslagstiftningen, eftersom Spelinspektionen är en av de myndigheter som har tillsynsansvar enligt penningtvättslagen. Anknytningen till andra rättsområden gör att varje lagstiftningsprojekt är unikt och ofta kräver att du snabbt sätter dig in i nya frågor och sammanhang. I rollen får du därför möjlighet att bli specialist på ett spännande rättsområde, samtidigt som du breddar dina kunskaper inom flera andra områden.
I rollen arbetar du självständigt men i nära samarbete med kollegor inom enheten och andra delar av Regeringskansliet. Arbetet innebär också kontakter med myndigheter, det civila samhället och internationella aktörer.
På enheten arbetar vi tillsammans och du förväntas därför kunna arbeta med motsvarande arbetsuppgifter inom enhetens övriga ansvarsområden. Vi arbetar även nära de andra enheterna på avdelningen för offentlig förvaltning och du förväntas bidra i våra samarbeten.
Läs mer om Regeringskansliets verksamhet på
www.regeringen.se. Läs mer om avdelningen här: Avdelningen för offentlig förvaltning - Regeringen.se.
Din bakgrund.
Vi söker dig som har juristexamen och flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Det är meriterande om du är kammarrätts- eller hovrättsassessor och har erfarenhet av arbete med lagstiftning. Har du erfarenhet av att arbete med frågor inom enhetens ansvarsområde och erfarenhet från Regeringskansliet eller annan myndighet är det också meriterande. Ett krav för tjänsten är att du har goda språkkunskaper och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Dina egenskaper.
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat.
Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se
För denna roll ser vi att du tar ansvar för din uppgift och självständigt driver dina processer framåt. Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då arbetet innebär samarbete med både kollegor och politisk ledning är du en samarbetsvillig person som lyssnar, kommunicerar och tar dig an meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Därav är även den kommunikativa förmågan viktig. Vidare ser vi att du är kvalitetsmedveten och har förmåga att vara analytisk och problemlösande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2025-07-22Övrig informationVi erbjuder en anställning. För dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor med anställning i domstol erbjuder vi ett förordnande som rättssakkunnig. Har du inte anställning i domstol erbjuder vi tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Det kan finnas möjlighet för överenskommelse om distansarbete.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Andreas Hamrén på 072-2252712. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Carl Garellick. Fackliga kontaktpersoner är Miriam Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera ditt CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 augusti, 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, kommuner och regioner, upphandling, bolag med statligt ägande, digitalisering och it samt konsumentlagstiftning.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9434390