Rättslig specialist, Solna
Skatteverket / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Vi söker en rättslig specialist inom området stiftelser och ideella föreningar till rättsavdelningen.
Dina arbetsuppgifter som rättslig specialist innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar främst med rättsligt stöd och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att besvara rättsliga frågor från verksamheten, uppdatera Rättslig vägledning, rättssäkra informationsmaterial, utbildningsmaterial, broschyrer m m samt medverka vid temadagar, rättsliga forum och liknande.
Området stiftelser och ideella föreningar hanterar frågor som rör ideella föreningar, registrerade trossamfund, samfälligheter, samfällighetsföreningar och stiftelser samt tilldelning av organisationsnummer.
En stor del av de frågor du kommer arbeta med avser tolkning och tillämpning av bestämmelserna i 7 kap. IL. Lösningarna förutsätter ofta att underliggande frågor löses först, t.ex. genom tolkning av stadgar och avtal.
Rättsavdelningen är en virtuell organisation. Din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på fler olika orter i landet. Det är därför viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten.
Placeringsort enligt överenskommelse.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har akademisk examen inom ekonomi eller juridik
• har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat arbete med företagsbeskattning med särskild inriktning på inkomstbeskattning av stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund
• har djup materiell kunskap inom inkomstbeskattning
• har erfarenhet av att driva och ta ställning i frågor både självständigt och i samråd med andra
• är van att arbeta med olika typer av komplicerade frågor - ofta under tidspress - och van att prioritera
• har god analytisk förmåga
• har god pedagogisk förmåga och uttrycker dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
• är lyhörd, prestigelös och hjälpsam och har god samarbetsförmåga.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Tester kan komma att användas som ett led i urvalsprocessen.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2018-08-21ErsättningIndividuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-09-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLisabeth Björk, Sektionschef 010-5743103
Åsa Carlström, hr-konsult
asa.carlstrom@skatteverket.se 010-574 15 63
Pablo Dias-Taguatinga, facklig kontaktperson ST 010-574 91 38
Göran Sundwall, facklig kontaktperson Saco 010-574 88 29
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
17194 SOLNA
17194 Solna
KontorsadressSolna strandväg 22
Jobbnummer 4301712
Observera att sista ansökningsdag har passerat.