Räddningstjänsten söker två larmplanerare till automatlarmsenheten
Göteborgs kommun / Säkerhetsjobb / Göteborg
2025-12-16
Visa alla säkerhetsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv.
Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som står stadigt även när förutsättningarna förändras och som bidrar med ett lugnt, konstruktivt och professionellt förhållningssätt i det dagliga arbetet. Du har förmåga att hålla fokus på uppdraget, bygga förtroendefulla relationer och vara en positiv kraft i teamet, även under perioder då organisationen genomgår förändringar.
Som larmplanerare ansvarar du för att hämta in, kontrollera och sammanställa information om nya och befintliga automatlarmsanläggningar. En stor del av arbetet sker på plats hos kund inom kommunalförbundet, som i dagsläget omfattar nio kommuner. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att kontrollera uppgifter om typ av larm, utryckningsadress, verksamhet eller byggnad, risker, brandtekniska installationer samt krav på anläggning. Du får även utbildning i att bedöma resurstilldelning, det vill säga vilken station och vilka resurser som ska larmas vid respektive automatlarm.
Efter inträffade automatlarm samarbetar du med utryckande personal genom att hantera felanmälningar. Rollen innebär även att du vid behov bistår i andra arbetsuppgifter inom Automatlarmsenheten. Det kan exempelvis handla om att läsa händelserapporter, skapa ärenden för larmuppföljning, besvara inkommande ärenden via telefon och e-post, utföra enklare debitering samt administrera information. Du förväntas bidra med noggrannhet och ett utvecklingsinriktat arbetssätt som stärker verksamheten.
I rollen som larmplanerare behöver du känna dig trygg i att arbeta strukturerat och med bibehållet lugn även när tempot är högt. Du agerar som representant för Räddningstjänsten Storgöteborg, ibland självständigt och ibland tillsammans med kollegor. Du har god helhetssyn, kan väga samman flera perspektiv och fatta välgrundade beslut. Vi ser gärna att du är initiativtagande och aktivt bidrar till att utveckla arbetssätt och rutiner. Rollen kräver flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa sig när behoven förändras.
Du är kommunikativ, relationsskapande och trygg i sociala sammanhang. Du uttrycker dig tydligt i både tal och skrift och kan hantera komplexa och ibland känsliga situationer på ett professionellt sätt.
Vi är ett engagerat team med fokus på utveckling, säkerhet och gemenskap.
Publiceringsdatum2025-12-16Kvalifikationer - Gymnasieexamen med administrativ eller teknisk inriktning, eller motsvarande
- Minst tre års arbetslivserfarenhet på heltid
- God datorvana samt förmåga att snabbt sätta dig in i nya IT- och administrativa system
- B-körkort
- Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Meriterande
- Kunskap om hantering av automatlarm, både tekniskt och administrativt
- Erfarenhet av regelverk från Brandskyddsföreningen, exempelvis SBF 110, 120 och 1021
- Utbildningen Tillsyn A eller annan olycksförebyggande utbildning från MSB
- SMO-utbildning eller likvärdig utbildning
- Goda kunskaper i Microsoft 365
Kontaktuppgifter för detta jobbVid frågor är du välkommen att kontakta
Mikael Jakobsson, enhetschef Automatlarmsenheten
Telefon 0706 92 18 28
E-post
mikael.jakobsson@rsgbg.seFackliga företrädare för SACO, Ledarna, Vision och Kommunal nås via växeln på telefon: 031 335 26 00.
Anställning
Tjänsten är en heltidstjänst med tillträde enligt överenskommelse. Inför intervju kommer MAP- och Matrigmatester att skickas till aktuella kandidater. Arbetsprov kan komma att förekomma.
Innan anställning genomförs alkohol- och drogtest enligt organisationens policy i samarbete med företagshälsovården. Ett säkerhetssamtal kommer också att genomföras då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Anställningen innebär krigsplacering med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du kan komma att tjänstgöra vid höjd beredskap inom totalförsvaret.
Intervjuer planeras till vecka 3 2026.
Ansökan märks med diarienummer RSG2025/805.
Ersättning Månatlig löneform
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/1071".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Räddningstjänsten Storgöteborg
Kontakt Sara Sadeghi
sara.sadeghi@rsgbg.se 0702812622 Jobbnummer 9648147