Projektledare Översiktsplan
Bräcke kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen / Administratörsjobb / Bräcke
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Bräcke,
Höganäs,
Ängelholm,
Helsingborg,
Båstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Bräcke kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen i Bräcke I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun - lite närmare!
Behovet av att förnya översiktsplanen har funnits en tid men nu har vi blivit varse att sista dec 2025 upphör alla översiktsplaner från före 2004 automatiskt att gälla. 1 April 2020 trädde en ny lag i kraft som säger att senast 24 månader efter de allmänna valen skall kommunerna anta en planeringsstrategi detta för att man ständigt skall aktualisera planerna. Kommunernas första planeringsstrategi ska ha antagits senast 11 september 2024 annars upphävs Översiktsplanen.
Syftet med detta projekt är därför att producera en planeringsstrategi senast 2024-09-11 och en översiktlig plan som kan antas av Kommunfullmäktige före 2025-12-31.
Publiceringsdatum2024-03-01ArbetsuppgifterVi söker nu i första hand en projektledare som känner organisationen och kan komma loss tidigt, du får gärna vara internt sökande.
Projektledaren utses av och är direkt underställd kommunchef med följande huvudsakliga uppgifter:
• Ansvara för att projektet drivs mot de mål inom de ramar som finns i projektdirektivet.
• Begär deltagare i projektgruppen
• Upprättar budget och uppföljningar för projektfaser och projektet totalt
• Styr projektet mot dess mål inom ramarna för projektplanen
• Kommunicerar enligt kommunikationsplan
• Identifierar eventuella problem samt föreslår förbättringar i arbetssätt, metoder och rutiner
• Genomför projektutvärdering
Projektet omfattar preliminärt följande skeden:
• Uppstarts och inventeringsskede
Inledningsvis skall projektdirektiv tas fram och fastställas, projektorganisation formeras och en inventering av befintliga planer ske.
• Planeringsstrategiskede
I detta skede behöver planeringsförutsättningarna värderas och en kontroll mot dagens krav skall ske. Därefter behöver omfattning och detaljnivå för översiktsplanen bestämmas och planeringsstrategin antas
• Programskede
I programskedet skall särskilda förutsättningar översiktligt utredas såsom kommunens utvecklingsinriktning, mark och vattenanvändning samt aktuella riksintressen.
• Samråd
När ett förslag till översiktsplan tagits fram är det dags för samråd. Under detta skede skickas förslaget inklusive miljökonsekvensbeskrivningen ut på samråd efter beslut i kommunstyrelsen för att få in synpunkter. Offentliga samrådsmöten kan hållas. Under framtagandet av samrådshandlingen kan kommunen ha en tidig invånardialog, men det är inget lagkrav.
• Granskning
Planförslaget ställs ut för granskning i minst två månader efter beslut i kommunstyrelsen. Även under granskningsskedet kan kommuninvånare, fastighetsägare, grannkommuner, myndigheter och andra lämna synpunkter.
• Antagande
Planförslaget antas av kommunfullmäktige efter godkännande i kommunstyrelsen.
KvalifikationerDu har för uppdraget relevant utbildning och erfarenhet och är en erfaren projektledare.
Anställningen är f n tidsbegränsad som ev kan leda till fast anställning. (Ej projektanställning)
ÖVRIGT
Vi kommer arbeta löpande med urval och intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024-2-SBY".
Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Bräcke kommun (org.nr 212000-2460),
http://www.brackenasta@bracke.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Bräcke kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen
Kontakt Kommundirektör
Bengt Flykt
bengt.flykt@bracke.se 0693-16110 Jobbnummer 8511680
Observera att sista ansökningsdag har passerat.