Processledare E-arkiv

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Gävle
2018-09-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Processledare E-arkiv" (publicerad 2021-12-06) ⬅️


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6 700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Tjänsten är placerad inom kommunarkivet, en enhet inom administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen är en av kommunledningskontorets sex avdelningar och förutom kommunarkivet finns inom avdelningen, kanslienheten, enheten för social hållbarhet, dataskyddsenheten och överförmyndarenheten.

Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet och kommunarkivet är dess verkställande enhet. Här arbetar en enhetschef tillsammans med sju medarbetare.

Kommunarkivet verkställer arkivmyndighetens tillsyn, utarbetar rekommendationer om hantering av arkiv och ger råd till kommunens förvaltningar och företag. Till kommunarkivet levereras eller avställs information från kommunens övriga förvaltningar och bolag. Pågående digitalisering av kommunala processer ställer nya krav på arkiveringen.


Publiceringsdatum
2018-09-12

Arbetsuppgifter
Under de senaste åren har det skett positiva förändringar i vår organisation och i vårt uppdrag som innebär möjligheter att utveckla kommunens elektroniska arkivhantering. Arkivmyndigheten har i år fått särskilda medel i syfte att upphandla, införa och senare förvalta ett kommungemensamt e-arkiv. Därför söker vi nu dig som kan realisera det uppdraget vad gäller införande och senare förvaltning av kommunens e-arkiv.

Du kommer att ha funktionen som processledare vilket innebär att du medverkar till att; ta fram en strategi för E-arkiv, är med vid införandet, genomför kravställning på leveranser, ger råd och stöd till kommunens förvaltningar och vid behov genomför utbildningsinsatser. I ditt arbete kommer du att vara kontaktperson med berörda förvaltningar, IT-avdelningen och leverantörer.

I din roll som systemförvaltare av e-arkivet ska du planera omfattning och prioriteringar kring elektroniska leveranser av arkiv från kommunens förvaltningar och bolag. Du kommer att i frågor kring elektronisk arkivering ge råd och stöd som i förekommande fall innebär aktiva dialoger med leverantörerna.

Kommunarkivet har ett uppdrag att ta fram rekommendationer kring arkivhantering från arkivmyndigheten. Det innebär bland annat att ta fram en strategi, rekommendationer och hanteringsanvisningar. Du medverkar i arbetet som syftar till att ge både arkivmyndigheten och förvaltningarna stöd kring elektronisk arkivering. Till din hjälp finns sakkunskap kring arkiv- och dokumenthantering inom kommunarkivet och avdelningens övriga enheter.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning mot systemvetenskap, eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du även utbildning inom arkivvetenskap är det meriterande för tjänsten.

Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med elektronisk långtidslagring liksom tidigare kunskaper om och erfarenheter av arbete med standarder inom verksamhetsinformation och av arbete med informationskartläggning.

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet inom offentlig förvaltning.

Som person har du förmågan att engagera och motivera andra. Du är noggrann och ansvarsfull där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, både kort- och långsiktigt.

Med hjälp av din sakkunskap och personlighet skapar du förtroendefulla samarbeten, såväl inom enheten som på olika nivåer inom kommunen. Vidare med din goda kommunikationsförmåga diskuterar du frågeställningar med tekniker, specialister och personer utan teknikkunskap.

I ditt arbete är du lyhörd och mottaglig för att ta in ny kunskap där du ser omvärldsbevakning som en naturlig del.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och att bli godkänd vid registerkontroll innan anställning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-03
Ange följande referens när du ansöker: KLK 44/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindelöw Sjöö eva.lindelow.sjoo@gavle.se 026-17 81 19

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4343109

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: