Presstalesperson till Polismyndighetens Mediecenter i Malmö
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen i Malmö,
Lund,
Kristianstad,
Växjö,
Göteborg eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2018-10-12ArbetsuppgifterBESKRIVNING AV ARBETSUPPGIFTER
Polismyndighetens mediecenter i region Syd i är en del av kommunikationsenheten i region Syd som idag består av total 27 medarbetare. Av dessa arbetar ungefär hälften arbetar med press- och mediefrågor. Mediacentret ansvarar för att lämna information till media, allmänheten och egna anställda vid händelser som inträffat i regionen. Arbetet vid mediecentret är till stora delar är minutoperativt, vilket innebär att de dagliga arbetsuppgifterna varierar stort utifrån verksamhetens behov och det mediala trycket. Därför söker vi dig som vill arbeta som presstalesperson i en självständig men lösningsorienterad roll. Som representant för myndigheten i polisregion Syd måste du ha förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ha hög arbetskapacitet och trivas med att leverera under press. I arbetet ingår skiftestjänstgöring alla dagar mellan 06.30-00.15 och vid speciella tillfällen kan nattjänstgöring förekomma.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:
informera massmedia om pågående händelser i regionen, vilket alltid görs i samråd med regionsvakthavande befäl och förundersökningsledare
ge intervjuer i olika medier som exempelvis i tidningar, radio och TV
skriva och publicera nyhetsnotiser på polisens hemsida & intranät
besvara samtal från journalister
Beroende på sökandes bakgrund och kompetens kommer även andra kommunikationsuppgifter förekomma i syfte att förvalta och utveckla den befintliga verksamheten. Det handlar till exempel om omvärldsbevakning, kriskommunikation, medieträning och utbildning samt hantering av sociala medier.
KvalifikationerKVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
för området relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis kommunikation och/eller media eller motsvarande som myndigheten bedömer är relevant
erfarenhet av att arbeta med mediefrågor och bemöta pressen i närtid
mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, då du förväntas författa notiser & kommunicera med allmänheten och media
god förståelse för hur media arbetar och journalistiken fungerar
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
minst 3-5 års erfarenhet som journalist, pressekreterare, polis eller liknande arbete som myndigheten bedömer relevant
erfarenhet av att arbeta på Polismyndighetens regionsledningscenteral (RLC)
erfarenhet/kunskap inom kriskommunikation
erfarenhet av att agera rådgivare i mediefrågor
erfarenhet av webbpubliceringar
kunskap om sekretessbestämmelser,
god kunskap i polisens olika program som till exempel stormsystemet
vana av att använda internet och digitala medier
övriga språkkunskaper än svenska och engelska är meriterande
PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetet ställer krav på att du kan tempoväxla och jobba under högt arbetstempo. Då du kommer att utsättas för påfrestande situationer, bör du kunna hantera stress på ett bra sätt.
Vi söker dig som:
är positiv, lösningsorienterad och prestigelös
är stresstålig & har hög integritet och ett gott omdöme
har god förmåga att skapa goda relationer både internt och externt
kan arbeta självständigt och klara av snabba omställningar
trivs med att leverera under press
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningsform: 1st Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader & 2 st tidsbegränsade anställning (vikariat)
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: periodplanerad vilket innebär skiftestjänstgöring
Tillträde: Enligt överenskommelse
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på
www.polisen.se/personuppgifter/rattigheterHar du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost till Polismyndigheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Schema. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-10-19
Ange följande referens när du ansöker: C22442/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCharlotte Hansson 010-56 20223
FöretagPolismyndigheten, Kommunikationsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Kommunikationsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 4399107
Observera att sista ansökningsdag har passerat.