Personliga handläggare - Sjukersättning
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg,
Kungälv,
Kungsbacka,
Tjörn,
Stenungsund eller i
hela Sverige Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker ett antal
Personliga handläggare Sjukersättning till Göteborg
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukersättning/samordning.
När du arbetar med sjukersättning/samordning möter du kunder som är mellan 30-64 år som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukersättning. Du gör kvalificerade utredningar genom analyser och bedömningar samt beslutar eller lämnar förslag till beslut om kunden har rätt till ersättning eller inte. Du beräknar ersättningens omfattning och dokumenterar ditt arbete löpande. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid och du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och kommunen. Du kommer även kunna möta kunder som har en sjukersättning men som vill ha stöd och hjälp med rehabiliterande och samordnande insatser för att pröva om det är möjlig att återgå i arbete.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-09-09Övrig informationEtt antal tjänster, tidsbegränsade under 1 år, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer: Britt Lundmark, 010-119 55 50 och Petter Karbin, 010-119 51 49 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Therése Källberg, 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Rydbäck, 010-119 91 08 Saco-S: Tina Hermansson, 010-119 62 23.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 2 oktober 2016 märkt med diarienummer 051991-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-10-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10531 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 3039474
Observera att sista ansökningsdag har passerat.