Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kristianstad
2016-01-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kristianstad, Sölvesborg, Hässleholm, Olofström, Karlshamn eller i hela Sverige

Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som

Personlig handläggare inom Avdelningen för Funktionsnedsättning

Placering Ystad och Kristianstad

Ansvar och arbetsuppgifter

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning funktionsnedsättning

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen och i förekommande fall även skola och Arbetsförmedlingen. Du möter kunden i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du kommer att jobba med följande ersättningar och bidrag:

Assistansersättning När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden behöver personlig assistans.

Handikappersättning När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vårdbidrag När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

I arbetet med aktuella förmåner ingår främst utredningsarbete i form av analyser och bedömningar. Du tar ställning till rätten till ersättning och dokumenterar ditt arbete löpande. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid. 

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.

Vi söker dig som-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga -är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners -samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål -agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet -har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt -kan förstå och analysera komplexa frågor -har god kommunikativ förmåga -har datorvana 

• har körkort för personbil

Det är meriterande om du: -har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet -har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer -har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-01-11

Övrig information
Tre tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor:
Rekryterande chef: Peter Renberg tel 010-119 74 69 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karolina Lind tel 010-119 75 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Johanna Ryderling, tel 010-119 76 22, Saco-S: Helena Poirier, tel 010-119 62 54.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 27 januari 2016 märkt med diarienummer xxxxxx-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2609535

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: