Personlig handläggare - Inriktning Sjukförsäkring och Funktionsn
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlskrona,
Ronneby,
Torsås,
Karlshamn,
Emmaboda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlskrona,
Ronneby,
Torsås,
Karlshamn,
Emmaboda eller i
hela Sverige Vi söker ett antal Personliga handläggare inom
Sjukförsäkring och Funktionsnedsättning med placering i Karlskrona
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare hjälper du våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut om rätt till ersättning eller inte. Du beräknar ersättningens omfattning och dokumenterar ditt arbete löpande. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktningarna Funktionsnedsättning, Aktivitetsersättning, Sjukpenning och Sjukpenning/Samordning.
Funktionsnedsättning: I arbetet inom Funktionsnedsättning ingår utredningsarbete i form av analyser och bedömningar. Du samordnar och leder även möten med kunden och externa samarbetspartners i viss mån. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid och du hanterar följande ersättningar och bidrag:
Assistansersättning Du möter kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov och du utreder om kunden har rätt till personlig assistans.
Handikappersättning Du möter kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.
Vårdbidrag Du möter kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning.
Aktivitetsersättning: Du möter kunder mellan 19 och 30 år som behöver aktivitetsersättning och samordning på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder rätten till ersättning, informerar och vägleder via telefon och möten. Under tiden som kunden har ersättning samverkar du med andra aktörer som hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, länets kommuner och skolor för kundens rehabilitering mot studier, arbete och egen försörjning.
Sjukpenning och Sjukpenning/Samordning: Du handlägger kunders ärenden som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan alternativt befinner de sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordnade rehabiliteringsinsatser från Försäkringskassan. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta kan innebära att du leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvården.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil samt god körvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har vana av att göra analyser och bedömningar
• har goda kunskaper och erfarenheter om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-11-23Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test kan komma att användas.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chefer Meeri Tikkanen, 010-118 05 77 (för frågor om Funktionsnedsättning och Aktivitetsersättning) och Joacim Möhlnhoff 010-118 05 50 (för frågor om Sjukpenning/Samordning och Sjukpenning), HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Micke Sjöblom, tel 010-118 05 72 och Saco-S: Ing-Marie Johansson, tel 010-119 26 37.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 13 december 2015 märkt med diarienummer 056429-2015.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-12-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2541486
Observera att sista ansökningsdag har passerat.