Områdeschef Projekt & Bygga

Lidköpings Kommun / Byggjobb / Lidköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla byggjobb i Lidköping, Götene, Skara, Vara, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lidköpings Kommun i Lidköping, Vara, Grästorp, Essunga eller i hela Sverige

Service omfattar enheterna Fastighet, Kost, Park-Gata samt Städ. Vår uppgift är att stödja kommunens kärnverksamheter samt kommunens medborgare inom dessa områden med en god och kostnadseffektiv service. Inom Service arbetar cirka 400 kunniga och drivna medarbetare. Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete i en förvaltning med en god anda och i en kommun som månar om och satsar på sina anställda.




Publiceringsdatum
2020-03-23

Beskrivning
Service/Projekt & Bygga är ett nytt område inom förvaltningen Service där projektledare från fastighetsenheten nu samlas under en chef.

Ny organisation går i drift 1 september.

Lidköping är i tillväxtfas och har flertalet projekteringar som pågår och som kommer startas de närmsta åren. Tjänsten kommer i hög grad vara en samarbetsfunktion gentemot andra förvaltningar och ambitionen med processorienterade förvaltningsövergripande arbetssätt är stor. Stor del av tjänsten består i att vara delaktig i pågående projekt och att stötta och leda projektledare. Även löpande och skicklig kommunikation med flertalet entreprenörer är en viktig del av uppdraget.

Dina arbetsuppgifter
Som områdeschef i Lidköpings kommun har du ansvar för verksamheten, personalen och ekonomin för din enhet.

Du är chef för enheten Projekt & Bygga och kommer att ha projektledare direkt underställt dig. Du har ansvar för nybyggnation och projektutveckling, vilket innebär ett nära samarbete med andra förvaltningar, projektledare och entreprenörer.
Du kommer dagligen hantera projekt och byggnationer såväl små som större. Ditt arbete kräver lyhördhet gentemot verksamheters behov. Ditt arbete kommer även innebära ekonomiskt ansvar för de projekt som hanteras och därmed ett nära samarbete med ekonom. Vi hanterar löpande olika typer av entreprenadformer.
Du har arbetsmiljöansvar och ska tillse att gällande lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter följs, som till exempel allmänna bestämmelser för byggnadsentreprenader och lagen om offentlig upphandling.

I din roll arbetar du både med fokus på det dagliga arbetet likväl som du har fullt ansvar över den övergripande ekonomin och enhetens utvecklingsfrågor. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och har ett nära samarbete med våra fastighetsförvaltare och fastighetschef som bland annat ansvarar för att planera underhåll i våra fastigheter. I enheten Fastighet finns flertalet specialistkompetenser som du kan komma att ha nära samarbete med. Din närmaste chef är förvaltningschefen för Service.

Som ledare är du en förebild genom ett tydligt, kommunikativt och engagerat ledarskap. Du har stort intresse av att samarbeta, utveckla organisationen och coacha dina medarbetare. Du bidrar till ett positivt arbetsklimat som leder till effektivitet och goda resultat. I och med att vi från årsskiftet blivit en ny förvaltning med fler verksamheter är en viktig roll att hitta synergieffekter och sätta nya arbetsrutiner i verksamheten.

Kvalifikationer
I denna roll vill vi att du har en akademisk utbildning som är relevant för uppdraget. Du ska ha goda kunskaper om entreprenadsjuridik samt olika entreprenadformer. Du har också insikt och kunskap kring Boverkets byggregler (BBR) och andra regelverk som är styrande inom byggsektorn.

Du har en gedigen chefserfarenhet och förmåga att leda en verksamhet affärsmässigt och strategiskt. Du är mål- och resultatorienterad, van att ta beslut och har förmåga att strukturera verksamheten på ett effektivt sätt. Du förväntas ingå i förvaltningens ledningsgrupp, en merit om du arbetat i ledningsgrupp tidigare och då gärna i en politiskt styrd organisation.

Arbetet som områdeschef är både en omväxlande och utmanande roll. Du har god social kompetens och gillar att bygga relationer och möta kunder och medarbetare.

För att klara av rollen behöver du ha god ordning och reda samt arbeta på ett strukturerat sätt. Du behöver ha god förmåga att hantera stress då det är många uppdrag som pågår samtidigt. Du behöver besitta kunskap och förmåga att kunna göra bra ekonomiska avvägningar likväl som att prioritera och få uppdrag genomförda. Du kan utveckla verksamheten och se helheter utan att fastna i detaljer. Ekonomisk hushållning är en självklarhet för dig.

Vi kommer lägga vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsten kräver B-körkort.
Intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan.

Med hänvisning till Lag (2000:873) om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg begär vi vid anställning inom Intern Service ett utdrag ur belastningsregistret. Utdraget erhåller du via polisen, https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/. Utdraget ska kunna visas upp inför anställningstillfället.

Information om arbetsgivaren
Våra medarbetares olika kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och är en viktig del i att vara en hållbar och välkomnande kommun. Vi eftersträvar och värdesätter de kvaliteter som tex. en jämn könsfördelning, anställda med funktionsnedsättning och olika etnisk och kulturell bakgrund tillför våra arbetsplatser. Vi ser därför gärna en mångfald av sökande till alla våra tjänster. Lidköpings kommun vill arbeta med att skapa den goda arbetsplatsen där alla medarbetare ges möjlighet att bygga upp, utveckla och förbättra sin hälsa genom ett aktivt friskvårdsarbete. Läs mer om vilka förmåner du har när du jobbar i Lidköpings kommun. https://lidkoping.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-lidkopings-kommun/darfor-ska-du-jobba-hos-oss/ .

Lidköping - en välkomnande och hållbar kommun.
Lidköpings kommun har cirka 40 000 invånare och ett vackert läge vid Vänerns södra strand. Närheten till vattnet, Kållandsö med Läckö slott och berget Kinnekulle innebär tillgång till natur- och fritidsupplevelser utöver det vanliga. Lidköpings kommun satsar på framtiden. Här finns utrymme och vilja till förändring. En god livsmiljö, närhet och samverkan ger oss möjligheterna.

Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-04-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lidköpings kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SE 2020/87".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lidköpings kommun (org.nr 212000-1694)

Arbetsplats
Service, Projekt & Bygga

Jobbnummer
5162544

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lidköpings Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lidköpings Kommun: