Nämndsekreterare med uppdrag inom säkerhetsfrågor

Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
2025-03-20


Visa alla administratörsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Vi söker en engagerad och strukturerad nämndsekreterare som i sitt uppdrag kommer att arbeta med säkerhetsfrågor.
Vi är en förvaltning som håller begreppet "tillsammans" högt, eftersom vi tror att de bästa resultaten kommer när vi med öppna sinnen, nyfikenhet och genom samverkan kan uppnå våra mål. Vi är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst och organiserar ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och finansierar cirka 350 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning.

Som nämndsekreterare blir du en central medarbetare i vår förvaltning. Här får du möjlighet att bidra till viktiga processer och arbeta i en utvecklande och positiv miljö där vi gör skillnad tillsammans. Tjänsten är organiserad under förvaltningschef och du ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ingår också i Borås Stads förvaltningsövergripande nämndsekreterarforum, ett nätverk där du möter andra i samma roll.

Nämndsekreterare med uppdrag inom säkerhetsfrågor

Publiceringsdatum
2025-03-20

Dina arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare är du "spindeln i nätet" i din roll som stödfunktion till politikerna i Arbetslivsnämnden samt till ledning och tjänstepersoner inom Arbetslivsförvaltningen. Då nämndsadministrationen inte tidsmässigt fyller hela tjänsten, är uppdraget utformat med ytterligare två områden; stöd till förvaltningschef/arbete i förvaltningsledning samt arbete med säkerhetsfrågor. Den största delen av uppdraget ligger dock inom nämndsadministrationen.
Du ansvarar för nämndsprocessen och deltar vid Arbetslivsnämndens sammanträden, administrerar utskick inför dessa, för protokoll och utför efterarbetet. I detta ingår ärendefördelning till ansvariga tjänstepersoner, att tydliggöra deadlines och stötta i processerna
Du är nämndens registrator vilket innebär att du ansvarar för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt.
Du är förvaltningens samordnande arkivredogörare, vilket innebär att du utgör ett stöd till organisationen i frågor som rör informations- och dokumenthantering
Ansvar för kallelser och protokoll samt administrativ struktur och samordning i förvaltningsledning
Ansvar för informationshanteringsplan och förvaltningsbrevlåda
Hantera rese- och konferensbokningar för nämnd och förvaltningsledning
Kontinuerlig kontakt med nämnden, presidiet, förvaltningschef, ledningsgrupp och stödfunktioner
Vara ett stöd till tjänstepersoner i förvaltningen i frågor som rör krisberedskap, säkerhetssamordning hot- och våldsförebyggande arbete.

Övrig information

Kvalifikationer
Din utbildning:
Kandidatexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik alternativt en gymnasieexamen som kompletteras med en gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer utgör en tillräcklig kompetensgrund för uppdraget. Sådan arbetslivserfarenhet förutsätter en lång tids erfarenhet av handläggnings- och beredningsprocesser och protokollsskrivning inom den kommunala sektorn, som gett dig en mycket god förståelse för den politiska processen och dess flöden.
Utbildning inom säkerhetsfrågor såsom krisberedskap, säkerhetssamordning, hot- och våldsförebyggande arbete.

Din erfarenhet:
Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor, där du utvecklat en förståelse för den politiska processen, ärendeberedning och protokollskrivning.
Erfarenhet av att formulera protokoll och texter. Uppdraget kräver en mycket hög kunskapsnivå i svenska språket, där du har en god förmåga att enkelt fånga ett budskap och formulera i text.
Genom tidigare uppdrag har du en god förståelse för ledningsarbete och facklig samverkan.

Dina kompetenser:
Du är en nyfiken, öppen och positiv person som uppskattar både samarbete och arbete på egen hand. En nämndsekreterare har svart bälte i noggrannhet och uppföljning, låter inte något falla mellan stolarna och utför ofta efterforskningar av handlingar. Det är ett uppdrag där du söker information och letar efter rätt mottagare. Likaså behöver du ha en god förmåga att ta beslut samt prioritera i ditt eget arbete, då graden av självständighet i uppdraget är hög. En förutsättning för att lyckas i arbetet som nämndsekreterare är din egen förmåga att skapa en god administrativ struktur och hitta kloka vägar till effektivt arbete. Du trivs med att prioritera och hantera olika uppgifter parallellt med varandra.
Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås Stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling, Vårt erbjudande - Borås Stad (boras.se)
Vi kommer att genomföra intervjuer löpande, vänta inte med din ansökan.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "27:2025:008".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
Rekryterande chef
Tina Lundell
033-355840

Jobbnummer
9235439

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: