Marketing Automation Specialist sökes till SJ AB

SJ AB / Marknadsföringsjobb / Stockholm
2025-12-03


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos SJ AB i Stockholm, Solna, Upplands-Bro, Södertälje, Enköping eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa datadrivna kundupplevelser som gör skillnad? Vi söker nu en erfaren Marketing Automation Specialist till vårt CRM-team inom Kommersiell Trafik på SJ.
SJ genomgår just nu en historisk förändringsresa. Vi gör stora investeringar för att modernisera våra tåg och vårt erbjudande, förbättra våra digitala kanaler och skapa Skandinaviens bästa kundupplevelse - före, under och efter resan.
Som Marketing Automation Specialist kommer du att spela en nyckelroll i att driva och optimera marknads- och säljdrivande aktiviteter för både B2C och B2B. Du arbetar med relevanta målgruppsurval och exekverar kampanjer, livscykeldialoger och triggerbaserad kommunikation - allt med målet att förbättra urval, timing, frekvens och budskap. Du är även Super User i vårt kampanjhanteringssystem och har ett nära samarbete med CRM-ansvarig, marknadsteamet och MarTech.
Din kommande roll
I din roll kommer du att:
Planera och genomföra sälj- och kommunikationsaktiviteter i samråd med CRM-ansvarig och marknad
Exekvera, följa upp och förbättra kampanjer, livscykel- & triggerkommunikation
Säkerställa struktur och klassificering i systemet för effektiv uppföljning
Analysera kunddata och beteendemönster för att identifiera förbättringar
Följa upp kampanjresultat och nyckeltal som konverteringsgrad och engagemang

Som Marketing Automation Specialist ingår du i enheten för CRM B2C och B2B inom affärsområde Kommersiell Trafik, som har över 100 medarbetare.

Förväntningar på den vi söker Du är en analytisk och självgående specialist med stark förståelse för datadriven kommunikation. Du har erfarenhet av att driva projekt, samarbeta tvärfunktionellt och omsätta insikter till affärsresultat
Vi tror att du har:
Akademisk examen inom marknadsföring, ekonomi, systemvetenskap eller liknande
Minst 5 års erfarenhet av marketing automation, gärna inom både B2C och B2B
Erfarenhet av CRM-system och ledande automationsverktyg - Adobe Campaign är meriterande
Djup förståelse för kundresor, lead nurturing och konverteringsoptimering
Förmåga att analysera data och kommunicera insikter till kollegor och intressenter
Vana att arbeta självständigt och driva projekt från idé till genomförande

Du är van att samarbeta tvärfunktionellt och har ett strategiskt tänk kring hur automatisering kan bidra till affärsmålen.
Varför SJ? Här får du vara med och skapa framtidens resande - ett hållbart, modernt och kunddrivet SJ som människor älskar att resa med. Hos oss får du möjlighet att påverka och utveckla hur vi arbetar med marketing automation. Du blir en del av ett engagerat team som tillsammans driver utvecklingen av vår CRM och kundkommunikation framåt.
Var med och skapa Skandinaviens bästa kundupplevelse - och ta SJ in i framtiden!
Ansökan och information Urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
SJ AB (org.nr 556196-1599), http://www.sj.se

Kontakt
Julia Bjurman
julia.bjurman@sj.se

Jobbnummer
9627365

Prenumerera på jobb från SJ AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos SJ AB: