Lönehandläggare / Systemförvaltare till HR-funktionen i Grums ko

Grums kommun, HR-funktionen / Ekonomiassistentjobb / Grums
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Grums, Karlstad, Säffle, Hammarö, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Grums kommun, HR-funktionen i Grums

Grums kommun har ca 9 000 invånare och ligger vid Vänerns strand 20 minuters bilfärd från Karlstad. I Grums kommun finns de fördelar den lilla kommunen kan erbjuda. Här finns närhet på alla sätt - till natur och vatten, till aktivitet och engagemang, till service och handel samt inte minst människor emellan.

HR-funktionen i Grums kommun består av totalt sju medarbetare som arbetar med personal- och lönefrågor mot alla kommunens verksamheter. Vi arbetar både operativt och strategiskt. HR-funktionen ansvarar för att driva processer, stödja verksamheterna samt utveckla riktlinjer och strategier inom HR-området. En viktig uppgift är att stödja kommunens chefer i deras personal- och arbetsmiljöansvar. HR-funktionen ansvarar för att kommunens anställda får löner och andra ersättningar utbetalda. HR-funktionen leds av HR-chef.


Publiceringsdatum
2018-11-19

Arbetsuppgifter
Tjänsten består av två huvudsakliga uppdrag - dels lönehandläggning och dels systemförvaltning av lönesystemet Visma Personec P och andra personaladministrativa system. Vi söker därför dig som engagerar dig i såväl det dagliga arbetet med löner och anställningar, som i djupdykning i de bakomliggande faktorerna för att rätt lön ska betalas ut.

Våra lönehandläggare sköter tillsammans lönehanteringen för ungefär 1000 medarbetare. För de allra flesta gäller avtalet HÖK/Allmänna bestämmelser, men vi tillämpar även andra kollektivavtal. Du kommer att handlägga löner för anställda inom flera olika områden, så som skola med ferie- och uppehållsanställningar, vård och omsorg samt administrativ personal. Arbetet inkluderar allt från registrering av nyanställningar och scheman till rättning av löner samt avslut av anställningar och mycket mer. Du ska vara ett kvalificerat stöd till chefer och medarbetare i kollektivavtalsfrågor gällande lön och ett viktigt inslag i arbetet är att informera om regler och rutiner både skriftligt och inför grupp.

Systemförvaltningen sköts i nära samarbete med systemansvarig, som också arbetar på HR-funktionen. Vissa delar av systemförvaltningen görs idag av Visma. Arbetet innebär vidareutveckling av befintliga rutiner och riktlinjer, liksom att skapa nya. Vid uppdateringar och förändringar av system eller avtal säkerställer du tillsammans med systemansvarig att våra system och rutiner fungerar korrekt och problemfritt för samtliga användare. Utbildning av chefer och medarbetare i olika system ingår i uppdraget.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har gymnasieutbildning med administrativ eller ekonomisk inriktning, alternativt annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vi ser gärna att du har någon form av vidareutbildning inom lönehandläggning/löneadministration. Du har minst 2-3 års erfarenhet av kvalificerat arbete med lönehandläggning/löneadministration, med detta som din huvudsakliga arbetsuppgift. Erfarenhet av systemförvaltning, gärna från löne-/personalsystem, är meriterande. Erfarenhet av arbete i Visma Personec P och kunskap i kommunala kollektivavtal är en fördel.

Arbetet kräver god administrations- och organisationsförmåga och vi vill att du som söker tjänsten är noggrann, serviceinriktad samt har lätt för att skapa och upprätthålla goda kontakter. Uppdraget kräver att du är självgående, kommunikativ och trygg. För att du ska trivas i rollen tror vi att du snabbt kan ställa om till nya förutsättningar och har god prioriteringsförmåga. Då uppdraget som systemförvaltare innebär kontinuerligt förbättringsarbete måste du ha initiativkraft, engagemang och kunna driva förändringsarbete. Vidare kräver tjänsten att du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl samt pedagogiskt på svenska i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken och inte med post eller mejl.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Grums kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2019-05-01 Provanställning kan komma att bli aktuellt för tjänsten.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-09
Ange följande referens när du ansöker: A820445
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sven Andersson 0555-42162

Företag
Grums kommun, HR-funktionen

Adress
Grums kommun, HR-funktionen
Sveagatan 77
66480 Grums

Kontorsadress
Sveagatan 77 Grums

Jobbnummer
4463822

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Grums kommun, HR-funktionen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Grums kommun, HR-funktionen: