Lönechef till HR-avdelningens löneenhet
Norrköpings kommun / Administratörsjobb / Norrköping
2025-01-28
Visa alla administratörsjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norrköpings kommun i Norrköping,
Söderköping,
Linköping,
Åtvidaberg,
Motala eller i
hela Sverige Har du kunskap inom löneområdet och lönesystem? Är du erfaren ledare som tillsammans med oss vill leverera bästa möjliga stöd till kommunens chefer och medarbetare? Då kan det här uppdraget vara något för dig!
Vilka är vi?
HR-avdelningen tillhör kommundirektörens kontor och har som grunduppdrag att verkställa kommunens personalpolitik. Utifrån den politiska visionen arbetar vi både strategiskt och operativt. I uppdraget ingår även att utveckla och kvalitetssäkra HR-processer och rutiner. Genom konsultativt och verksamhetsnära stöd möjliggör vi för verksamheten att utföra och utveckla välfärdsuppdraget.
Avdelningen inrymmer samtliga av kommunens centrala HR-funktioner, och består av fyra enheter; löneenheten, HR-enheten, förhandlingsenheten och rekryteringsenheten.
Löneenhetens övergripande uppdrag är att se till att rätt lön betalas ut i rätt tid samt att leverera kvalitativt stöd och god service till chefer och lönerapportörer i lönerelaterade frågor. Varje månad ser vi till att cirka 16 500 anställda i Norrköpings kommunkoncern får rätt lön.
Nu letar vi efter en lönechef som tillsammans med oss vill fortsätta göra skillnad för de vi finns till för!
Publiceringsdatum2025-01-28ArbetsuppgifterSom lönechef arbetar du tillsammans med drygt tjugo engagerade och kompetenta medarbetare för att vara ett samordnat och tillgängligt verksamhetsstöd. Det gör vi genom tydlig kommunikation och nära relation med verksamheterna inom såväl förvaltning som bolag.
Som lönechef har du ansvar för personal, verksamhet och ekonomi på enheten. Medarbetarna du leder arbetar inom områdena löneadministration, systemförvaltning, utbildning och pension.
Löneenheten har, liksom övriga enheter på HR-avdelningen, uppdraget att arbeta för att effektivisera arbetet och säkerställa kvalitet genom utveckling av processer, rutiner och arbetssätt inom enhetens område. I det arbetet är det viktigt att ta vara på medarbetarnas kunskap och utvecklingsförmåga samt digitaliseringens möjligheter.
Du har även en viktig roll i HR-avdelningens ledningsgrupp där du tillsammans med tre chefskollegor och HR-direktör driver och utvecklar avdelningen ur ett strategiskt perspektiv.
Vem är du?
Vi söker dig som har arbetat med digitalisering och att utveckla processer inom löneområdet. Vidare har du arbetat med systemförvaltning inom lönesystem.
För att lyckas i denna roll krävs flera års erfarenhet av arbete som chef eller ledare. Du har arbetat i en större komplex organisation, gärna i offentlig förvaltning.
Utbildningsmässigt har du akademisk examen, alternativt annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser positivt på om du har genomfört ledarskapsutbildning.
Du har goda kunskaper i löneprocessen och tillämpliga lagar, samt goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. Du har även kunskap om större lönesystem, såsom Heroma eller likvärdigt system.
Som ledare tillämpar du ett förtroendeskapande ledarskap och du har tillit till att dina medarbetare har kunskap, omdöme och vilja att genomföra sitt arbete på bästa sätt utan detaljstyrning. Ditt viktigaste uppdrag är att skapa förutsättningar utifrån behoven i mötet mellan medarbetare och de vi finns till för. Syftet att bidra till välfärd och samhällsnytta är alltid vägledande för ditt ledarskap.
Du har lätt för att ställa om vid förändrade förutsättningar. Du arbetar mål- och resultatorienterat, och ser alltid till hela verksamhetens/avdelningens bästa i dina beslut. Du har lätt för att samverka med andra och skapa förtroendefulla relationer i ditt arbete.
Din goda självkännedom gör att du lätt kan förstå hur andra uppfattar dig, och kan anpassa ditt beteende och reaktioner utifrån det.
Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Dag, förtroendearbetstid
Möjlighet till distansarbete: Ja, delvis när verksamheten tillåter
Sista ansökningsdatum: 23 februari
Kontakt: HR-direktör Katarina Sundberg,
katarina.sundberg@norrkoping.se, 011-15 18 10, eller HR-specialist Ellen Harryzon,
ellen.harryzon@norrkoping.se, 011-15 31 07
Övrig information: Vi har valt att ta bort det personliga brevet, och ersätta det med urvalsfrågor relevanta för tjänsten. Det gör det lättare att göra en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt.
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Individuell
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Norrköpings kommun (org.nr 212000-0456),
http://www.norrkoping.se Jobbnummer 9129189