Leverantörsansvarig som vill vara med att påverka och utveckla

Huddinge kommun, Digital drift / Datajobb / Huddinge
2025-11-11


Visa alla datajobb i Huddinge, Botkyrka, Stockholm, Salem, Ekerö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Huddinge kommun, Digital drift i Huddinge

Värderar du närhet, att växa och skapa de bästa förutsättningarna för alla som bor och verkar i Huddinge kommun? Då erbjuder vi mängder av karriärmöjligheter i en välfungerande och växande kommun med både natur och storstadspuls runt hörnet. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag. I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare.

Kommunstyrelsens förvaltning arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen. Vi leder, styr, stödjer och följer upp så att hela kommunen drivs effektivt och ändamålsenligt. Totalt är vi cirka 400 medarbetare fördelade på fem avdelningar. I allt vi gör utgår vi från att det ska komma till nytta för de som bor, besöker eller arbetar i kommunen.

Tycker du om att ta ansvar och drivs av att få påverka och få möjlighet att sätta din egen roll och samtidigt jobba strukturerat med våra leverantörrelationer inom vår sektion Digital drift? Då kan denna roll vara helt rätt för dig!

Om arbetetDigitaliseringsavdelningen på Huddinge kommun står inför en spännande resa under de kommande åren då kommunen satsar på att bli en av de främsta digitaliseringskommunerna i Sverige. Avdelningen består av sektionerna Arkitektur och information, Sammanhållen verksamhetsutveckling, Digital drift samt Digitalt stöd. Digitaliseringsavdelningen har runt 70 medarbetare och leds av framtidsdirektören som rapporterar till kommundirektören och ingår i Huddinge kommuns ledningsgrupp.

Digitaliseringsavdelningen ska leverera IT- och digitaliseringstjänster som är anpassade till verksamheternas mål och behov. Till detta ska avdelningen även proaktivt leda verksamheterna in i och igenom den digitala transformationen.

Sektion Digital drift ansvarar för att samtliga verksamheter har tillgång till säker och rätt digitala stöd för kommunikation, system och användarnära tjänster så som Office, konferensutrustning och arbetsplats. Sektionen driver ett förändringsarbete att gå från en traditionell driftavdelning till en beställarorganisation med fokus på ledning och styrning i en multi-sourcad leverans. Sektionen har idag flertalet leverantörer och avtal för tjänster, hårdvara och mjukvara.

Om rollenSom Leverantörsansvarig kommer du för Digitaliseringsavdelningens räkning ansvara för den strategiska utvecklingen av leverantörsrelationer och överenskomna leveranser. Du kommer att ha en central ledande roll i att säkerställa att organisationens leverantörsdialoger och avtal hanteras effektivt och i enlighet med interna och externa krav. Du förväntas samverka tätt med flera sektioner inom kommunen, däribland Digital drift, Arkitektur & information och Upphandling samt med verksamheterna.

Ditt ansvar är att säkerställa full efterlevnad av samtliga avtalsvillkor och att tillsammans med Upphandlingssektionen proaktivt identifiera och hantera risker relaterade till avtalshanteringen.

Rollen är ny på kommunen vilket ger möjlighet att sätta processer och rutiner på ett effektivt sätt tillsammans med din blivande chef.

Dina ansvarsområden

• Hantera och ansvara för relationen med våra leverantörer tillsammans med kollegorna.

• Arbeta nära med IT-leverantörer för att säkerställa att tjänster och produkter levereras enligt avtalsvillkoren. Hantera relationer och lösa eventuella tvister med leverantörer i samverkan med Upphandlingssektionen.

• Ansvar och hantera hela livscykeln för IT-avtal, från att delta i upphandling och ev. förhandling och upprättande till uppföljning och förnyelse, för att säkerställa kostnadseffektivitet och överenskomna leveranspunkter.

• Säkerställa att alla avtalade leveranser följer relevanta lagar, förordningar och interna policyer. Identifiera och rapportera potentiella risker i avtal och mitigera dessa risker.

• Granska och övervaka finansiella aspekter av avtal för att säkerställa kostnadseffektivitet och budget.

• Upprätthålla korrekt och uppdaterad dokumentation av alla avtal och leverantörer.

• Utveckla och implementera rutiner och mallar för effektiv avtalsförvaltning inom Digitaliseringsavdelningen för att säkerställa korrekt leverans.

• Rådgivning och utbildning till kollegor om avtalsvillkor och bästa praxis för avtalsförvaltning.

Vem söker vi?Du har flerårig erfarenhet av en roll som till exempel leverantörsansvarig, kundansvarig, leveransansvarig eller som avtalscontroller, där arbete med kund eller leverantörsrelationer och förvaltning av IT-avtal inom outsourcing, har utgjort dina huvudsakliga arbetsuppgifter. Erfarenhet av förhandling och relationsskapande ses som en viktig erfarenhet för rollen. Vi ser att du har en relevant akademisk examen inom ekonomi, juridik eller motsvarande kunskaper förvärvade genom yrkeserfarenhet och fristående kurser. Det är meriterande med kunskap om lagen om offentlig upphandling och erfarenhet inom offentlig sektor men inte skallkrav för rollen.

Egenskaper och färdigheter som är viktiga för rollen

• Kommunikativ och relationsbyggande

• Analytisk och detaljfokuserad

• Personligt ledarskap och proaktiv

• Hög integritet och professionell etik

• God förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och prioritera effektivt

Varför Huddinge?

För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner (https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner)

Upplysningar

Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Thomas Odhelius, Sektionschef Digital drift: thomas.odhelius@huddinge.se (mailto:thomas.odhelius@huddinge.se)

Välkommen in med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C288341".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Huddinge kommun (org.nr 212000-0068)

Arbetsplats
Huddinge kommun, Digital drift

Kontakt
Sektionschef Digital drift
Thomas Odhelius
thomas.odhelius@huddinge.se
08-535 313 05

Jobbnummer
9599836

Prenumerera på jobb från Huddinge kommun, Digital drift

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Huddinge kommun, Digital drift: