Kundstödsansvarig för verksamhetskritiska IT-system

Svenska Kraftnät / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Stockholm, Sundbyberg, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Svenska Kraftnät

Presentation
Vill du leda och utveckla en supportorganisation för IT-system som är kritiska för den svenska elförsörjningen?

Svenska Kraftnät har en central roll i den svenska elförsörjningen. Därmed är flera av våra IT-system samhällskritiska.

Publiceringsdatum
2012-05-17

Dina arbetsuppgifter
I rollen som kundstödsansvarig blir din huvuduppgift att leda och samordna supportgrupperna för Svenska Kraftnäts IT-system. Arbetsuppgifterna omfattar även viss process- och verksamhetsutveckling med syftet att ständigt förbättra det arbete som utförs av supportgrupperna IT-Kontroll och IT-Support. I denna verksamhet ges 1st och 2nd line support på IT-tjänster såsom nätverkskommunikation, applikationer och kontorets hård- och mjukvara. Supportgrupperna består av totalt ca 15 personer som roterar in i supportorganisationen från sina linjeroller. Din roll kommer att till stor del vara koordinerande och övervakande för att se till att de processer och rutiner som satts upp också följs.

För några år sedan genomförde Svensk Kraftnät ett större förändringsarbete då ITIL infördes, och det är i den andan du förväntas fortsätta arbeta samt leda och utveckla supportorganisationen. Detta innebär arbete med processer och rutiner för incident management, problem management, uppföljning samt vidareutveckling av dessa. Som kundstödsansvarig är det ditt ansvar att följa upp det supportarbete som utförs, analysera verksamhetsbehovet utifrån de incidenter som rapporteras samt utveckla de olika supportfunktionerna. Personal- och budgetansvar ligger hos enhetschefen, som du rapporterar till.

Utbildning/erfarenhet
Du har gedigen erfarenhet av att arbeta i en supportorganisation och med verksamhetsutveckling. Alternativt har du varit med och byggt upp en supportfunktion från grunden. Du har goda tekniska kunskaper inom Microsoft och lätt för att sätta dig in i verksamhetssystem. Vi ser gärna att du har arbetat som supporttekniker eller i liknande serviceroll tidigare men på senare år gått över till en mer koordinerande roll, som exempelvis teamledare eller projektledare. Vidare vill vi att du har goda kunskaper inom ITIL och Service Management.

Du drivs främst av att ge service och trivs med ett arbete som innebär frihet under ansvar. Som person är du social, kommunikativ och genuint intresserad av att leda en supportorganisation. Du har ett pedagogiskt sätt att kommunicera med alla människor i en organisation och du har ett utvecklat sinne för service. I ditt ledarskap är du ödmjuk och tydlig. Du är prestigelös, och inte minst är du en person som har nära till skratt.

Svenska Kraftnät strävar efter en mångkulturell arbetsmiljö med jämn könsfördelning. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade. Vi tillämpar sex månaders provanställning med tillträde efter överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 1/6 2012. Urval sker löpande.För att söka tjänsten, gå in på www.svk.se/Jobb/Lediga-tjanster. Vänligen sök inte via Poolias databas.

Företagsbeskrivning
Svenska Kraftnät är ett statligt affärsverk med uppgift att förvalta Sveriges stamnät för elkraft, som omfattar ledningar för 400 kV och 220 kV med stationer och utlandsförbindelser. Vi har också systemansvaret för el och naturgas. Svenska Kraftnät utvecklar stamnätet och elmarknaden för att möta samhällets behov av en säker, miljövänlig och ekonomisk elförsörjning. Därmed har vi också en viktig roll i klimatpolitiken.

Svenska Kraftnät har över 400 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i landet. År 2011 var omsättningen ca 9 282 miljoner kronor.

Svenska Kraftnät har tre dotterbolag och fem intressebolag, bland andra den nordiska elbörsen Nord Pool Spot. Mer information finns på vår webbplats www.svk.se.

Företagets hemsida
www.svk.se

Sluttext
I den här rekryteringen samarbetar Svenska Kraftnät med Poolia IT. Vid frågor om tjänsten går det bra att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Marie Tham 08-555 651 33 eller HR Specialist Anna Wahlund 08- 475 82 58.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-06-01
Ange följande referens när du ansöker: 31938
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Företag
Svenska Kraftnät

Adress
Svenska Kraftnät

Jobbnummer
1247115

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: