Kundcontroller

Skatteverket / Controllerjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Vill du vara med och göra statens IT effektivare och säkrare? Vill du öka kvaliteten i den offentliga verksamheten? Vi söker en kundkontroller som hjälper oss och våra anslutna myndigheter att hålla ordning på pengarna.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Skatteverkets it-avdelning levererar it-tjänster till flera myndigheter utöver Skatteverket. Det kan vara it-tjänster inom drift, infrastruktur och it-arbetsplats (PC) men även agil applikationsutveckling och förvaltning. Samverkan och partnerskap är nyckelord i detta uppdrag då drivkraften ligger i att tillsammans öka nyttan för den specifika myndigheten och även för samhället i stort. Genom ett effektivare samarbete sparar vi skattepengar.

Du blir en viktig deltagare i vårt arbete med att utveckla hur vi jobbar med våra kunder och samverkanspartners. Du behöver kunna genomföra en analys ur flera perspektiv och alltid vara framåtsyftande. Detta innebär inte bara det rent strukturella utan även att bygga relationer och att intressera sig för myndigheternas verksamheter.

Som kundcontroller ansvar du för att ta fram och vidareutveckla lämpliga prismodeller för våra it-tjänster. Du säkrar att alla kostnader belastar rätt tjänst för alla våra anslutna myndigheter. Du är sammanhållande och drivande i framtagande och analys av summerade prognoser samt kostnadsestimat till anslutna myndigheter. Detta gör du i nära samarbete med avdelningens övriga controllers. Du ska även tydligt och pedagogiskt presentera budget, prognos och utfall utifrån den anslutna myndighetens perspektiv, både internt på it-avdelningen och för anslutna myndigheter.

Vi eftersträvar balans mellan arbete och fritid samt att du har goda möjligheter till att påverka din egen kompetensutveckling. Du kommer att ingå i en kundfunktion som tillsammans sköter kontakt och relation med de anslutna myndigheterna. Organisatoriskt är den placerad på it-avdelningens verksamhetsstyrningsenhet, med placering i nya lokaler i Sundbyberg. På vår enhet är vi ca 30 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html

I det här jobbet ska du:

- ha eget driv och vara proaktiv i styrningen
- vara analytisk och strukturerad
- ha god samarbetsförmåga och vara relationsbyggande
- vara serviceinriktad och kunna agera förtroendeskapande och trovärdigt
- vara kommunikativ och ha en god pedagogisk förmåga
- vara flexibel och prestigelös.

Du ska även ha:

- flerårig erfarenhet av arbete med analys och rapportering
- en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom för tjänsten relevant område alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- kunskaper i redovisning och bokföring
- goda kunskaper i Excel.

Det är också meriterande om du har utfört liknande arbetsuppgifter inom en it-relaterad verksamhet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/534".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Bojana Dukic, hr-specialist rekrytering
bojana.dukic@skatteverket.se

Jobbnummer
7915462

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: