Kravanalytiker till Fordon

Transportstyrelsen / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Stockholm, Solna, Sollentuna, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Nu får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för framtiden. Vill du bidra till samhällsnytta på en arbetsplats med engagerade och stöttande kollegor? Då är Transportstyrelsen arbetsplatsen för dig.

Om jobbet
Just nu har vi inom Fordonsområdet på IT-avdelningen behov av förstärkning inom kravområdet. Fordon består idag av tre agila team som ansvarar för förvaltning och nyutveckling av följande it-lösningar: Registrering av fordonstekniska data, Tilldelning av nya registreringsnummer, Besiktningsuppgifter, Ägarbyte på webben, Fordonsappen, Integrationer mot andra EU-länder, Ursprungskontroll, Efterlysning med mera. Våra system används till stor del av medborgare samt andra myndigheter, är transaktionsintesiva och därför har vi höga krav på tillgänglighet och robusthet.

Du blir en värdefull kollega i ett skickligt agilt utvecklingsteam bestående av erfarna utvecklare, testare och kravanalytiker som arbetar brett med alltifrån kravförståelse, design samt implementation till testautomatisering och automatiserade driftsättningar. Som kravanalytiker på Transportstyrelsen är du med i utvecklingen av effektiva, smarta och hållbara lösningar för det svenska samhället.

Vad kan vi erbjuda dig?

Hos oss kan du förvänta dig samarbete, kunskap och glädje samt goda möjligheter till kompetensutveckling och flera interna karriärmöjligheter. Här finner du gemenskap och nybyggaranda. Vi på Transportstyrelsen har en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Inom friskvård erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme på arbetstid. Hos oss är balans mellan arbete och privatliv viktigt, därför erbjuder vi dig fördelaktiga semesteravtal samt flexibla arbetstider.

Du kommer att

• ansvara för att verksamhetsmodelleringen blir till kravspecifikationer
• ingå i ett agilt team
• leda och delta i workshops
• säkra förståelse för verksamheten och dess processer samt verksamhetsmodeller
• granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation
• vara delaktig i verifieringen av verksamhetens behov.

Du måste ha

• en akademisk examen inom it-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• flerårig erfarenhet inom it eller systemrelaterad verksamhet
• flerårig arbetslivserfarenhet av kravarbete primärt med inriktning mot it
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift
• svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du också har

• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• erfarenhet av att leda workshops
• arbetat med process- och informationsmodeller
• erfarenhet av agila metoder.

Vi vill att du

• har god analytisk förmåga; löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information eller miljö
• är relationsskapande; öppen, har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• har en god kommunikationsförmåga; lyhörd, är mottaglig för motparten och anpassar sig till situationen
• är vetgirig; har ett stort engagemang och en vilja att utvecklas samt utveckla idéer som ger nytta för verksamheten och våra medborgare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering vid någon av myndighetens verksamhetsorter: Norrköping, Örebro, Borlänge eller Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man måste vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Emir Dizdarevic, 010-495 65 74, emir.dizdarevic@transportstyrelsen.se

Fackliga företrädare för Saco, Peter Tang (tillgänglig fram till 11/7), och för ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-6503. Vi behöver din ansökan senast den 31 juli 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!


Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen

Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-07-01

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099), http://www.transportstyrelsen.se/

Jobbnummer
6793821

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: