Kommunsekreterare sökes till Öckerö kommun

Öckerö kommun Kommunstyrelsen / Administratörsjobb / Öckerö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Öckerö, Göteborg, Mölndal, Kungälv, Tjörn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen i Öckerö

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.

Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.

Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.

Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!


Inom kommunstyrelsens förvaltning finns juridik- och kommunikationsenheten. Vi är en styr- och stödenhet med nära kontakter med både politiker, anställda och kommuninvånare. Förutom kommunens IT-avdelning, kommunikatör och kommunservice hör kommunens kansli till enheten. Kansliet består av 5 engagerade medarbetare och söker nu en engagerad, driven och nyfiken kommunsekreterare. Några uppgifter som ingår i kansliets uppdrag är:
• Hantera administrationen kring de politiska organen.
• Ha hand om kommunens centrala diarieföringssystem och centralarkiv samt utöva arkivmyndighetens tillsynsverksamhet.
• Stödja, hjälpa och utbilda kommunens anställda och förtroendevalda i frågor som rör kommunens dokumenthantering och för kommunal verksamhet gällande lagstiftning.
• Samordna, planera och leda arbetet med kommunens valadministration i samband med de allmänna valen.
• Samordna arbetet med kommunens registerförteckningar samt stödja anställda och förtroendevalda i efterlevandet av dataskyddslagstiftningen.



Publiceringsdatum
2021-12-01

Arbetsuppgifter
Öckerö kommun har ett centralt kansli på kommunstyrelsens förvaltning, vilket innebär att vi ger stöd åt alla nämnder och till kommunens alla verksamheter. Kansliet har ett fokus på att digitalisera alla processer så långt det går.

Som kommunsekreterare fungerar du som specialist på de juridiska, organisatoriska och administrativa processer som tjänsten omfattar. Kansliet ger råd, service och internutbildning till tjänstepersoner och politiker, samt deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar. Som kommunsekreterare kommer du bl.a. att upprätta kallelser och skriva protokoll med vårt nya diarieförings- och ärendehanteringssystem, Evolution, som stöd.

I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt deras beredningar och utskott. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, förvaltningsledning, kommunledning och handläggare.
Tillsammans med nämndsekreterarna arbetar du bl.a. med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha kunskaper inom den lagstiftningen. Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.

Sekreterarna är ett betydelsefullt stöd till förvaltningarnas kärnverksamheter i frågor kring ärendeprocess och informationshantering och du deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt inom dessa områden. På enheten arbetar vi med att utveckla och öka kvaliteten inom kommunstyrelseförvaltningens övergripande ärendeprocesser. Som kommunsekreterare arbetar du tillsammans med nämndsekreterarna, en registrator och en kommunjurist för att minska sårbarheten. Du har också ett nära samarbete med handläggare och chefer på förvaltningen kring ärendehanteringen.



Kvalifikationer
För den här tjänsten krävs att du har:
• Relevant högskoleutbildning inom t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, eller annan likvärdig utbildning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
• Goda kunskaper inom relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen, kom-munallagen, tryckfrihetsförordningen, samt kännedom om dataskyddsförordningen (GDPR).

Vi ser gärna att du har erfarenheter av arbete på en statlig eller kommunal myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare.

Arbetet som kommunsekreterare kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och självgående. Vi ser också att du är framåt, kan ta egna initiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du stresstålig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Intervjuer kommer hållas löpande under ansökningstiden och processen kan komma att avslutas tidigare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1061871".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Öckerö kommun (org.nr 212000-1280)

Arbetsplats
Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Kontakt
Enhetschef juridik och kansli
Tannaz Ghaderi
tannaz.ghaderi@ockero.se
031-978914

Jobbnummer
6146807

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen: