Kommunsekreterare med utvecklingsdriv
Lerums kommun, Administrativa enheten / Organisationsutvecklarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum Lerums kommun ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens strax över 40 000 invånare erbjuds hög livskvalitet med väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att vara Sveriges ledande miljökommun 2025.
Kommunsekreteraren är placerad på administrativa enheten. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet, och juridisk rådgivning. Tillsammans möjliggör vi ett demokratiskt Lerums kommun.
Publiceringsdatum2016-04-22ArbetsuppgifterKommunsekreteraren har en viktig funktion i Lerums kommun. I uppdraget ingår att ansvara för att berednings- och ärendeprocessen för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är effektiv, demokratisk och rättssäker. Det innebär bland annat rutin- och processutveckling, samt säkerställande av att kommunens regler för ärendeberedning efterföljs. En viktig del av befattningen är att under beredningsprocessen ge råd och stöd till kommundirektör, chefer och handläggare. Kommunsekreteraren kvalitetsgranskar även beslutsunderlag, är föredragande vid förvaltningsledningens och kommunalrådens beredning av dagordningar till kommunstyrelsen samt ger formaliaråd till förtroendevalda inför och under sammanträden.
Kommunsekreteraren tar fram kallelser och protokoll för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och ett av kommunstyrelsens utskott.
Kommunsekreteraren är också processtöd och sekreterare åt kommunfullmäktiges presidium. Presidiets uppdrag är att leda sammanträdena, samordna fullmäktigeberedningarna och att utveckla den politiska organisationen. Kommunsekreteraren är aktiv i att hjälpa kommunfullmäktiges presidiums med sitt uppdrag.
Kommunsekreteraren har också handläggnings-, utrednings- och uppföljningsuppdrag. Vilka de är varierar med kompetensprofil.
KvalifikationerVi söker dig som har ett starkt intresse för samhälls- och demokratfrågor. Du har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har kunskap om kommunalrätt
och har förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är datorkunnig och behärskar Office-paketet.
För oss är det särskilt viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar.
Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är även meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Om du vill läsa mer om Lerums kommun kan du besöka vår hemsida. Adressen är
http://lwww.lerum.seVaraktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde i augusti eller enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-09
Ange följande referens när du ansöker: A564901
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarcus Starcke, Administrativ chef 0302-52 15 97
marcus.starcke@lerum.seFacklig kontaktFacklig kontaktperson nås via kommunens växel 0302-521000
FöretagLerums kommun, Administrativa enheten
AdressLerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum
KontorsadressBrobacken 1 Lerum
Jobbnummer 2800109
Observera att sista ansökningsdag har passerat.