Kommunsekreterare

Älvkarleby Kommun / Administratörsjobb / Älvkarleby
2025-06-18


Visa alla administratörsjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby Kommun i Älvkarleby

Om arbetsplatsen
Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik.

Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn som värdegrund i allt vårt arbete. Vi eftersträvar att personalsammansättningen ska spegla samhället med mångfald och jämställdhet, och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. Runt knuten finns natur, älv och hav, oavsett du befinner dig i kommunen.
Här bor drygt 9 500 invånare med närhet till, från och mellan det mesta. Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

För att främja hälsa har vi rökfri arbetstid samt friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi:
• flexibel arbetstid
• semesterväxling
• föräldrapenningtillägg
• avtalsförsäkringar
• löneväxling

Välkommen att bli en av oss!

Publiceringsdatum
2025-06-18

Dina arbetsuppgifter
Har du erfarenhet av rollen som kommun- eller nämndsekreterare och tycker att det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv ärendeprocess? Då kan du vara den vi söker till rollen som kommunsekreterare inom kommunstyrelsens förvaltning. Vi erbjuder en tjänst med stort ansvar där du har en nyckelroll med många kontakter, både med politiker, tjänstepersoner och allmänhet.

Tjänsten är placerad på Kansli- och säkerhetsavdelningen, där vi är 14 medarbetare som arbetar tillsammans. På avdelningen finns, bland annat, kommunens samlade resurser för nämndadministration, registratur och arkiv. Vi erbjuder dig ett varierande arbete på en arbetsplats där vi stöttar och hjälper varandra, och där vi jobbar aktivt med verksamhetsutveckling. Tillsammans med kompetenta och ansvarstagande kollegor blir du en central del i vårt viktiga arbete.

Som kommunsekreterare är du en del av kommunens centrala administration som får de viktiga demokratiska/politiska funktionerna att fungera. I din roll agerar du sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt valnämnden och håller ihop det gemensamma arbetet med att planera, administrera och genomföra kommunfullmäktige- kommunstyrelse- och valnämndens sammanträden och ansvarar för att skriva protokoll och annat efterarbete. Under valperioden är du behjälplig valnämnden att anordna val i kommunen.

Du ansvarar för att organisera och planera ärendeberedningen med tjänsteskrivelser och beslutsunderlag samt säkerställer att ärendeprocessen är effektiv, kvalitetssäkrad och rättssäker.

Du ansvarar för omvärldsorientering inom området samt agerar som sakkunnig gällande nämndformalia och övriga relaterade frågor.

I ditt uppdrag ingår även utredningsarbete inom kommunledningskontorets verksamhet vilket kan innebära att t.ex. skriva förslag på remissyttranden, arbeta fram policys och styrdokument eller handlägga ärenden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare
Du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
Du har goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR
Du har goda kunskaper i Officepaketet samt allmänt god IT- och datavana
Du har mycket goda kunskaper i svenska både var gäller tal och skrift

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet inom det juridiska området, samt erfarenhet av att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem.

Som person gillar du ordning och reda, är strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra. Du har förmåga till helhetssyn samt att se frågor i ett större perspektiv.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Övrig information
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/13".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Kommunstyrelsens förvaltning, KS - Kansliavdelningen

Kontakt
Johanna Hedberg
026-83157

Jobbnummer
9394048

Prenumerera på jobb från Älvkarleby Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby Kommun: