Kommunsekreterare
Älvdalens kommun / Administratörsjobb / Älvdalen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Älvdalen,
Härjedalen,
Orsa,
Mora,
Malung-Sälen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Älvdalens kommun i Älvdalen Publiceringsdatum2024-02-09BeskrivningÄlvdalens kommun söker en ny kommunsekreterare till Administrativa enheten.
Här möts du av ett välkomnande team bestående av bland annat två sekreterarkollegor, registratorer, kommunikatörer och kommunvägledare. Är Du vår nya kollega?
Administrativa enheten är en del av Kommundirektörsförvaltningen och har till uppdrag att samordna och ge service till kommunens verksamheter inom kommunikation, ärendehantering, hantering av allmänna handlingar, beredskapsfrågor och dataskydd. Därtill bistår vi den politiska organisationen med nämndadministration och genomförande av allmänna val. Vi tillhandahåller även medborgarservice genom vårt kontaktcenter, som är en väg in för medborgare och besökare. Kort sagt är vi en liten enhet med ett stort uppdrag!
Vad kommer du att göra hos oss?
Som vår kommunsekreterare kommer du att samordna och kvalitetssäkra ärendehanteringen till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, utskott och andra politiska instanser utifrån kommunalrättsliga bestämmelser, reglementen och övrig formalia.
Tillsammans med dina två sekreterarkollegor administrerar du det politiska beslutsfattandet genom att delta vid beredningar, skicka kallelse till sammanträden, stötta ordföranden under sammanträden gällande mötesformalia, skriva protokoll, diarieföra och expediera beslut.
Det ingår även i ditt uppdrag att ge stöd och vägledning i ärendeprocessen till såväl förtroendevalda som tjänstepersoner.
Jämte sekreterarskapet har du även till uppgift att
- vara kommunens representant i utvecklingsprojekt tillsammans med våra grannkommuner
- vara systemadministratör för kommunens diarie- och ärendehanteringssystem (Evolution) samt system för digital möteshantering (NetPublicator)
- ansvara för administration kopplat till de förtroendevalda och ny mandatperiod i samband med allmänna val
- förbereda beslutsunderlag i vissa administrativa ärenden
- i viss mån hantera begäran om allmän handling.
Övrigt förekommande administrativa sysslor och uppdrag kan komma att inrymmas i tjänsten.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har ett intresse för samhällsfrågor och som vill bidra till rättssäkra och transparenta demokratiska processer på lokal nivå.
För att vara aktuell för tjänsten krävs att du har
- högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer uppfylla kunskapskraven för tjänsten
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift, inklusive förmåga att formulera dig snabbt, precist och att återge komplex information på ett lättillgängligt sätt
- god administrativ förmåga
- god datorvana och digital kompetens.
Som kommunsekreterare behöver du vara självgående och kunna strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Det är en självklarhet för dig att ge god service samtidigt som du har förmåga att förbli opartisk och ha integritet i din yrkesroll. Du ser helhetsnyttan i ditt arbete samtidigt som du är noga med detaljer.
Det är även viktigt att du har en fallenhet för att samarbeta och samordna arbetet mot deadlines, och att du trivs i en roll där du behöver kommunicera effektivt och brett inom och utom organisationen. Du värdesätter god kommunikation och ser det som en viktig del av din arbetsvardag.
Vi ser gärna också att du har lätt för att se förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och tycker att det är roligt att driva processer för att förverkliga dem. Dessutom bör du ha god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
Meriterande är erfarenhet av liknande tjänst i kommun eller annan offentlig förvaltning och vana av att arbeta i Evolution eller NetPublicator.
Då resor förekommer i arbetet krävs B-körkort.
Bra att veta
Viss kvällstjänstgöring ingår i tjänsten i samband med kommunfullmäktiges sammanträden som sker utanför kontorstid och på någon av våra tre huvudorter Idre, Särna och Älvdalen.
Sekreterarna har en fast arbetsfördelning men förväntas täcka upp för varandra vid frånvaro, vilket kan ske med kort varsel.
Denna tjänst kan komma att placeras i säkerhetsklass. För anställning i dessa fall krävs därför godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll i enlighet med gällande säkerhetsskyddslagstiftning.
Vi tillämpar arbetsprover som en del i rekryteringsprocessen.
Om Älvdalens kommun
Älvdalens kommun är en vidsträckt och vacker landsbygdskommun där ungefär 7000 människor bor och verkar. Kommunen som arbetsgivare har ungefär 550 medarbetare. Älvdalens kommun har en fantastisk natur som uppmuntrar till friluftsliv, sport, jakt och fiske, eller vad sägs om 85 slalompister, närmare 200 mil skoterleder, över 30 mil skidspår och oändliga vandringsleder och fiskevatten. Vi har ett gott kulturutbud och rikt musikliv. Som arbetsgivare tror vi på en bra balans mellan arbete och privatliv och att du ska känna dig trygg och säker i ditt arbete. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Kärlek, Trygghet, Respekt och Överraskande, och har arbetsmiljöarbete och friskvård i fokus. Älvdalens kommun ligger tekniskt i framkant vilket underlättar till flexibilitet såväl i arbete som privat.
Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida:
http://rekryteringslots.se Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/5".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Älvdalens kommun (org.nr 212000-2197)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Serviceavdelningen, Administrativa enheten
Kontakt Hanna Dahlkvist, administrativ chef
0251-31236 Jobbnummer 8459070
Observera att sista ansökningsdag har passerat.