Kommunsekreterare

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb / Gävle
2017-08-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2017-10-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Som kommunsekreterare kommer du att ingå i vår kanslienhet med gemensamt uppdrag att ge sekreterarstöd och service till förtroendevalda, chefer och handläggare.

Vår service till politiken omfattar kommunfullmäktige med presidieberedning och valberedning samt kommunstyrelsen med dess utskott och olika beredningsorgan. Utöver det ger vi service och sekreterarstöd till ytterligare ett antal nämnder och råd. Inom kanslienheten ansvarar vi också för kommunstyrelsens diarium, förtroendemannaregistret m.fl. administrativa uppgifter.

Vi ser just nu över våra rutiner och har som mål att skapa en effektivare och helt digitaliserad ärende- och beslutsprocess. Där kommer du att ha en självklar roll då du är med och bidrar till att utveckla den.


Publiceringsdatum
2017-08-04

Arbetsuppgifter
Vi söker en kvalificerad kommunsekreterare som kommer att ansvara för samordning av beslutsprocessen för kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du kommer att vara sekreterare och i ditt uppdrag ingår också sekreteraruppdrag för utskott och beredningar till kommunstyrelsen. Utöver det ingår vid behov sekreterarskap i andra möten och projekt samt som ersättare i andra nämnder.

Du samordnar och säkerställer kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges ärende- och beslutsprocess. Du stödjer kommunfullmäktiges presidium vid och inför sammanträden. I uppdraget ingår att samordna beredningen av ärenden och du ansvarar för expediering av beslut och bevakning av verkställigheten av fattade beslut. Du har administrativt stöd inom vår egen enhet.

Du arbetar nära den politiska ledningen. I ditt uppdrag ingår att vara ett stöd till förtroendevalda samt till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag. I tjänsten kan komma att ingå vissa utredningsuppdrag. Inom ditt uppdrag ligger också att samordna regelbundna möten med kommunens övriga sekreterare.



Kvalifikationer
Du har en akademisk examen med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör vara förtrogen med kommunal verksamhet och ha goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretessregler samt gärna egen erfarenhet av kvalificerad ärendehandläggning.

Du bör ha arbetslivserfarenhet från liknande arbete och det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av nämndsekreterararbete och arbetat i en politiskt styrd organisation.

Vi utgår ifrån att du har goda kunskaper i svenska och engelska och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Arbetet förutsätter att du är analytisk, effektiv, pedagogisk och noggrann. Självklart är du intresserad av samhällsfrågor. Vi räknar med att du är engagerad och ansvarstagande. Du är bra på att samarbeta och bygga relationer och nätverk i en större organisation och har en positiv attityd till att ge service. Du är lösnings- och resultatinriktad och har förmåga att skapa ordning och reda kring beslutsprocessen. Du arbetar självständigt och kan växla mellan olika arbetsuppgifter.


ÖVRIGT
Anna-Karin Wågberg-Sperring nås för information om tjänsten from 7 augusti.

Eva Lindelöw-Sjöö nås för information om tjänsten from 14 augusti.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-27
Ange följande referens när du ansöker: KLK 23/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindelöw Sjöö eva.lindelow.sjoo@gavle.se 026-178119
Anna-Karin Wågberg Sperring 026-178016

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
3626771

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: