Kommunikatör, arbete och välfärdsförvaltningen

Kristianstads kommun / Marknadsföringsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vill du vara en del av arbete och välfärdsförvaltningens utveckling, med flera viktiga uppdrag för medborgarna i kommunen? Sök då tjänsten som kommunikatör hos oss!

Utvecklingsenheten arbetar tillsammans med ekonomienheten samt HR- och kanslienheten direkt under förvaltningschefen och vi är måna om ett gott samarbete mellan alla stödfunktionerna. Genom stöd, service, samordning och styrning ska vi ge förvaltningen och dess verksamheter förutsättningar för att klara uppdraget för medborgarna i kommunen.

Din arbetsplats kommer att vara på Östra kommunhuset, en arbetsplats i moderna lokaler i Kristianstad, men i ditt uppdrag ingår att lära känna och stötta alla delar av förvaltningen, varav vissa finns i andra lokaler i Kristianstad.




Publiceringsdatum
2022-08-19

Arbetsuppgifter
I rollen ingår att planera, utveckla och genomföra kommunikationsinsatser i linje med verksamhetens mål, vilket kan innebära ansvar för såväl strategiska som operativa kommunikationsfrågor. I ansvaret ligger att självständigt planera, genomföra och följa upp kommunikationsprocesser och vid behov genomföra utbildningsinsatser internt inom ditt område. Vi tror att du är en driven person med blick för vad du kan bidra med för våra gemensamma mål. Du tar därför initiativ och omsätter idéer för vår interna och externa kommunikation. Vi ser gärna att du är delaktig i vår kommunikation kring internt utvecklingsarbete och du kommer att vara förvaltningens huvudredaktör.

Vår kommunikatör behöver sätta sig in i förvaltningens uppdrag och vara ett stöd i verksamheternas kommunikationsarbete. Kommunikationsstödet kan behöva riktas till ledning och chefer men även andra nyckelpersoner.

Du uppdaterar och utvecklar vår kommunikation genom att jobba operativt med till exempel interna och externa kanaler, pressinformation och viss grafisk produktion. Vid behov är din roll stöd och rådgivande i kontakt med press och media.
Kommunikatörens roll är också att stötta i utvecklingsarbete inom digitalisering och därför är kunskap om informationssäkerhet och dokumenthantering värdefullt. Du vägleder och ger efterfrågat stöd när det gäller foto och film samt sociala medier som kanal.

Du behöver vara erfaren som kommunikatör och trygg i din kompetens vad gäller kommunikation i både tal och skrift och du behöver kunna anpassa din kommunikation till våra olika målgrupper. Du kommer att vara förvaltningens representant i det kommunövergripande kommunikatörsnätverket och i det nätverket finns det också möjlighet till stöd och samarbete i ditt uppdrag.



Kvalifikationer
Du som söker har utbildning på minst kandidatnivå på högskola/universitet inom kommunikationsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av kommunikationsarbete och gärna inom kommunal förvaltning eller annan politiskt styrd organisation. Du har även erfarenhet av arbete med olika kommunikationskanaler.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av kommunikationsinsatser för att nå utsatta målgrupper i samhället på ett enkelt och tydligt sätt.
• erfarenhet av arbete med foto och film och gärna enkel grafisk formgivning.
• erfarenhet av att arbeta med press och media.
• kunskap om gällande lagstiftning såsom dataskyddsförordningen (GDPR).

Eftersom arbetsuppgifterna bland annat innebär att kvalitetssäkra information utifrån målgrupp krävs det mycket god svenska i tal och skrift. Du har dokumenterad vana av att formulera, skriva och sammanfatta budskap genom att skriva tydligt, klart och välstrukturerat med förmåga att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du har förmågan att hålla presentation, föreläsningar och utbildningar och anpassa dessa efter målgruppens behov och återkoppling. Vidare har du god IT-vana och dokumenterad erfarenhet av arbete med Office-paketet samt CMS-verktyg och Adobe CS. Vi vill att du har dokumenterade kunskaper om bildbehandling, layout och webb-publicering.

Som person är du trygg i din yrkesroll, vet vad du kan bidra med. Du är nyfiken, kreativ, innovativ och engagerad så att du snabbt kan sätta dig in i, och sammanfatta, även nya kunskapsområden och hitta nya infallsvinklar och lösningar. Vi vill att du är prestigelös och samarbetsorienterad så att du kan trivas i rollen som ensam kommunikatör men med ett stort antal kompetenta kollegor, vilket innebär att du har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt.

Självklart har du förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Förmåga att anpassa dig till förändrade förhållanden är ett förutsättning för arbetet och du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov.


ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2022-44".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, AOV Stab (HR, Ekonomi & Utveckling)

Kontakt
Utvecklingschef
Kajsa Jordevik
044-13 61 76

Jobbnummer
6901546

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: