Kanslichef till E-legitimationsnämndens kansli, Solna
Skatteverket / Ekonomichefsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige E-legitimationsnämnden är en myndighet med uppgift att stödja och samordna e-legitimeringar och e-underskrifter i den offentliga sektorns e-tjänster. Nämndens fokus är för närvarande att förvalta nuvarande avtal och tjänster för offentlig sektors e-legitimering, att arbeta fram nästa version av tjänster för e-legitimeringar och e-underskrifter och att driva arbetet med att utländska e-legitimationer ska kunna erkännas i svenska offentliga myndigheters e-tjänster.
Nämnden leds av sex ledamöter som är utsedda av regeringen, och det löpande operativa arbetet utförs av ett kansli. Uppgifterna inom kansliet är av varierande slag, till exempel analysarbete, utvecklingsprojekt, kommunikationsaktiviteter, omvärldsbevakning, uppföljning och granskning.
Kansliet består av sex heltidstjänster och alla som arbetar på kansliet är formellt anställda av Skatteverket.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid
Dina arbetsuppgifter som kanslichef innebär att du leder och utvecklar verksamheten på E-legitimationsnämndens kansli. I ditt ansvar ligger att se till att verksamheten bedrivs effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetsmålen. Du skapar en positiv arbetsmiljö och stödjer och utvecklar medarbetarna genom ett synligt, tydligt och coachande ledarskap.
Ditt uppdrag är att ansvara för utvecklingen av nya avtal och tjänster för offentlig sektors behov av e-legitimering i sin digitala utveckling. I uppdraget ingår också att förvalta nuvarande modell, kommunicera, bygga samarbeten med viktiga partner och genomföra projekt för att göra det möjligt att använda utländska e-legitimationer i svenska myndigheters e-tjänster. Du ska leda kvalificerade medarbetare och stödja deras utveckling. Du behöver engagera dig operativt och inkluderande i utvecklingsprojekt samtidigt som du tydligt leder verksamheten med de önskade resultaten i fokus.
Du företräder E-legitimationsnämnden i externa sammanhang och säkerställer att myndigheten är involverad i processer som kan få betydelse för myndighetens verksamhet. Du planerar och följer upp myndighetens budget och ekonomi. Du är även E-legitimationsnämndens sekreterare, vilket innebär att du deltar i nämndens sammanträden och beslutsprocesser.
Den största utmaningen är att på kort tid genomföra de beslut som nämnden tagit om framtida tjänster. Du behöver snabbt sätta dig in i alla aktörers behov, identifiera viktiga partner och förstå tekniska och juridiska möjligheter och begränsningar.
E-legitimationsnämnden är en myndighet med verksamhet inom ett område i snabb utveckling, vilket kommer att prägla arbetet. Rollen erbjuder fördelarna med en liten och snabb arbetsplats, med stora möjligheter att påverka och snabba beslutsvägar. För att trivas hos oss bör du därför stimuleras av att leda arbetet i ett litet team och snabbt kunna planera och prioritera om när förutsättningarna förändras.
Vi söker en ledare med fallenhet för ledarskap, intresse för området och konstruktiv drivkraft. Du vill arbeta för en myndighet som har en viktig och central roll inom offentliga sektorns e-tjänster, digitaliseringsmål och agenda.
Vi söker dig som
• har ledarerfarenhet som chef, projektledare eller samordnare
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet
• har bra analysförmåga och ett gott omdöme
• kommunicerar tydligt och förtroendeingivande med övertygelse
• gör intryck och kan samverka med nätverket av intressenter
• är resultatorienterad
• har en för uppdraget relevant akademiskt utbildning om minst 120 p/180 hp
• har mycket goda kunskaper om, och erfarenhet av, den centrala statsförvaltningen och dess beslutsprocesser
• har god kunskap om budgetarbete och den statliga budgetprocessen.
Det är meriterande om du har erfarenhet av området digitalisering, e-legitimeringar och e-underskrifter i den offentliga sektorns e-tjänster.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga.
Anställningen är tills vidare med förordnande som kanslichef. Du kommer att anställas av Skatteverket.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
I denna rekrytering samarbetar Skatteverket med SOURCE.? För mer information om tjänsten, kontakta researcher Christel Persson 0736 55 23 00,
christel.persson@source-executive.se eller rekryteringskonsult Ulrica Pantzar 0703-44 44 67,
ulrica.pantzar@source-executive.seVälkommen med din ansökan till oss!
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-03-08Ersättningindividuell
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
171 94 Solna
17194 Solna
Kontorsadress171 94 Solna
Jobbnummer 3362777
Observera att sista ansökningsdag har passerat.