Jurist för personuppgiftsfrågor och passagerarinformationsanalys
Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm,
Solna,
Järfälla,
Södertälje,
Sigtuna eller i
hela Sverige Polismyndigheten söker jurist med inriktning mot personuppgiftsfrågor och passagerarinformationsanalys till Gränspolissektionen, Nationella operativa avdelningen.
Verksamhetsbeskrivning:
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Beskrivning av arbetsplatsen:
Nationella operativa avdelningens (NOA) uppgift är att bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. NOA är Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, EU:s gränskontrollbyrå Frontex och Interpol. NOA har ca 1200 anställda och består av 15 enheter; en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, en kontaktenhet, ett ekobrottskansli, sju utvecklingscenter samt ett kansli som lyder direkt under avdelningschefen.
Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, förvaltningen av gränsfonden och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.
Polisen utvecklar nu sin förmåga att hantera passageraruppgifter enligt Lag (2006:444) om passagerarregister samt förbereder sig för ett genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/681av den 27 april 2016 om användning av passageraruppgiftssamlingar (PNR-direktivet). Vid Gränspolissektionen förbereds för inrättandet av en organisation för passagerarinformation.
Passagerarinformationsverksamheten har till övergripande uppgift att samla
in PNR-uppgifter från lufttrafikföretag, lagra och behandla dessa uppgifter och överföra PNR-information till behöriga svenska myndigheter i syfte att bekämpa terroristbrottslighet eller grov brottslighet. Verksamheten ansvarar också för utbytet av PNR-information inom EU och ska fungera som en nod vid vilken massan av PNR-uppgifter som lufttrafikföretagen överför tas emot, lagras och analyseras översiktligt. Verksamheten ska successivt utvecklas till en 24/7 verksamhet.
Till denna organisation söker vi nu dig som vill arbeta som handläggare och jurist med inriktning mot personuppgiftsjuridik.
Arbetsuppgifter:
I din roll kommer du att ansvara för att hanteringen av personuppgifterna vid passagerarinformationsverksamheten sker i enlighet med reglerna i den nya lagen om flygpassageraruppgifter i brottsbekämpningen som väntas träda i kraft i maj 2018 samt annan relevant lagstiftning. Utöver detta kommer du handlägga olika rättsliga frågor, särskilt rörande personuppgifter, som berör passagerarinformationsverksamheten och fungera som ett kvalificerat juridiskt stöd för ledning och medarbetare.
Inledningsvis kommer du att arbeta med att utveckla arbetsmetodik, rutiner och dokumentation vid passagerarinformationsverksamheten. Bland dina arbetsuppgifter ingår att:
Ansvara för att utarbeta rutiner, dokumentation och metoder för revidering och kontroll av personuppgiftshanteringen
Fungera som kompetensstöd vid utbildning av nya medarbetare
Ansvara för samverkan med andra berörda myndigheter inom området personuppgiftsskydd
Biträda verksamhetens chefer med att säkerställa att all personuppgiftshantering möter kraven i relevant lagstiftning
Tjänsten innefattar resande, både inom Sverige och till andra länder.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kommer att genomföras före anställning.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Inledningsvis tillämpas flextid. I takt med att verksamheten växer kommer den att utvecklas till en 24/7 verksamhet där arbetstiden är periodplanerad.
Publiceringsdatum2017-09-01Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-09-13
Ange följande referens när du ansöker: ref.nr. 81/17
KontaktFöretagPolismyndigheten
AdressPolismyndigheten
Box 122 56
10226 STOCKHOLM
KontorsadressPolhemsgatan 30
Jobbnummer 3675758
Observera att sista ansökningsdag har passerat.