IT-förvaltare för Indentitet och åtkomstområdet

Karlstads kommun, Kommunledningskontoret / Datajobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Kommunledningskontoret i Karlstad

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Publiceringsdatum
2015-12-18

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och införa samt förvalta vår kommande identitets- och åtkomstlösning som vi kallar IAM2.0. Den nya plattformen är under införande i ett stort och viktigt projekt på IT-avdelningen. Deltagande i detta projekt är en förutsättning för bra överlämning till förvaltning.
Vi har som mål att bygga den modernaste och mest kompetenta identitets- och åtkomstlösningen bland Sveriges kommuner som vi också vill sprida till användning inom hela Värmland genom vår gemensamma Drifts- och servicenämnd.
Identitets- och åtkomstlösningar är en av de viktigaste hörnpelarna i en modern, flexibel och säker IT miljö där vi arbetar för att möjliggöra ett mobilt och flexibelt arbetssätt för våra användare i verksamheten.
Som förvaltare av lösningen ingår du i IT-avdelningens PM3 objekt som heter IKT Teknisk plattform där du ansvarar för förvaltning och utveckling av Identitets och åtkomstplattformen som är ett delområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen från Universitet/högskola eller erfarenhet som vi anser likvärdig inom IT.
• Dokumenterade kunskaper inom identitet och åtkomstlösningar inom begrepp och termer definierade nedan.
• Du har tidigare jobbat mål- och resultatinriktat samt med implementerings- och förändringsprojekt.

Vi ser gärna att du har kännedom om och erfarenhet från flera av nedan begrepp och termer som beskriver tekniker, protokoll och tjänster.
Federationer: SAML, oAUTH, Skolfederation, SAMBI, E-legitimation, IdP, OpenID connect,
Katalog: LDAP/LDAP, Novell e-Directory, Active Directory, Azure AD, HSA
Åtkomstkontroll: XACML, grupphantering
Identitetshantering: Provisionering, E-leg, SITHS, PKI, SCIM
Arkitektur: SOA, Enterprise Architect
Generellt: Molnet, SSO, DNS

Dessutom har du erfarenheter av att förvalta och driva genomföranden i en organisation med höga krav på att samordna och prioritera olika intressenters krav och behov.
Du är drivande och känner ett stort ansvar för att ordning och reda råder inom ditt ansvarsområde.
Du är duktig på att planera och analysera behov för att dina förvaltningskomponenter ska utvecklas i takt med omvärldens och våra verksamheters krav. Att ta fram planer och följa dem på årsbasis är naturligt för dig vilket innebär dokumentationsvana, budget/fakturahantering och koordinering med övriga enheter inom IT-avdelningen.
Du behöver vara lyhörd och ha en god kommunikativ förmåga vilket speglas i leverantörskontakter, redovisningar och uppföljning.
Du ska ha erfarenhet av arbete inom identitets och åtkomstområdet och det är meriterande om du har erfarenheter av den teknik som kommunen baserar sin lösning på. Detta är i huvudsak NetIQ Identity Manager, NetIQ Access Manager och övriga delar i NetIQ-sviten. Under en övergångsfas kommer även produkter såsom NordicEdge Identity Manager och Portwise ingå i förvaltningsobjektet. Dessutom ingår också accesskataloger i form av Novell eDirectoy och Microsoft Active Directory.
Till förvaltningsområdet ingår också ansvaret för DNS och certifikatinfrastrukturen.
Då IT-avdelningen jobbar i enlighet med ITIL och är sedan 2013 ISO20000 certifierade så är det även meriterande med god kunskap inom ITIL, motsvarande ITIL foundation eller högre.
Koncernen använder också förvaltningsmodellen PM3 för att organisera, uttrycka och planera sina behov inom IT området.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enlig övernskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-10
Ange följande referens när du ansöker: A527700
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mats Jensen, Enhetschef Strategisk styrning IT 054-540 12 12 mats.jensen@karlstad.se
Michael Wikstrand, Enhetschef Förvaltning IT 054-540 12 17 michael.wikstrand@karlstad.se

Företag
Karlstads kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
Karlstad
65184 Karlstad

Kontorsadress
Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad

Jobbnummer
2582886

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun, Kommunledningskontoret: