It-arkivarie till informationsförvaltning i Stockholm

Polismyndigheten / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en it-arkivarie till informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till rättsutvecklingen, ökar tryggheten och minskar brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för polisens informationsförvaltning, rättslig styrning och stöd samt förvaltningsrätt. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Som it-arkivarie bidrar du till att utveckla och möjliggöra polisens uppdrag genom att säkerställa en korrekt och effektiv informationshantering i verksamhetsprocesser och it-system. Du är verksam vid sektionen för informationsförvaltning och är en av polisens specialister inom arkivering, dokumenthantering, gallring och bevarande av digital information.

Publiceringsdatum
2024-10-17

Dina arbetsuppgifter
I arbetet som it-arkivarie kommer du att vara med och utveckla Polismyndighetens informationshantering och arkivverksamhet. Du kommer att fokusera på hantering av polisens digitala information och e-arkiv. Arbetsuppgifterna är varierade. Du får möjlighet att växa och utvecklas i din roll genom att ingå i ett team av erfarna it-arkivarier och samarbeta med uppdragsledare, verksamhetsutvecklare, processledare och jurister. Du får t.e.x delta med din specialistkompetens i utveckling av it-system och verksamhetsprocesser, göra utredningar och analyser inom arkivområdet, delta i projekt och uppdrag och vara med och avsluta it-system till e-arkivet.
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk examen med arkivvetenskap (eller motsv.) på grundnivå eller avancerad nivå
God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
God förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar eller motsvarande analyser av informationshantering
Erfarenhet av att ställa krav på informationshantering vid it- och verksamhetsutveckling

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Följande är särskilt meriterande:
Erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig sektor
Erfarenhet av arbete som arkivarie med digital informationshantering
Erfarenhet av att arbeta med e-arkiv
Erfarenhet av att driva större projekt

Personliga egenskaper
I rollen som it-arkivarie ingår att analysera, kravställa och värdera information i en komplex och omfattande organisation. Därför är det viktigt med god analytisk förmåga, ansvarstagande och förmåga att arbeta självständigt. Eftersom du ingår i ett team och samverkar med många olika yrkesgrupper i myndigheten är samarbetsförmåga och kommunikation av stor vikt.
För att lyckas i rollen behöver du också vara inriktad på att leverera resultat med god kvalitet. Tjänsten kommer att innebära att du behöver växla mellan arbetsuppgifter och därför ställs högra krav på flexibilitet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Fackliga företrädare
Saco-S Avdelningarna, nås via växeln 114 14 Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10 Fackförbundet ST, Jonas Olsson Tfn 070-2853164 Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 010 561 66 27
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna.
Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/it-arkivarie-till-informationsforvaltning-i-stockholm/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7/11 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A610.120/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänst.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A610.120/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se
Fleminggatan 18 (visa karta)
112 26  STOCKHOLM

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
Rekryterande chef
Anders Malmström
anders.malmstrom@polisen.se

Jobbnummer
8960977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: