Interim verksamhetschef HR- och Förvaltningsstöd Botkyrka kommun.

Poolia AB / Chefsjobb / Botkyrka
2025-05-09


Visa alla chefsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Poolia AB i Botkyrka, Salem, Huddinge, Södertälje, Stockholm eller i hela Sverige

Nu söker vi för ett konsultuppdrag en interim chef om har tidigare erfarenhet av att jobba som verkamhetschef.

• Omfattning: Heltid 100%
• Start: Mitten av juni
• Längd: ca 6 månader, eventuellt längre

Du blir anställd av Poolia, alternativt finns möjlighet att fakturera från eget bolag.

Möjlighet till 2 veckor semester i sommar + strödagar efter överenskommelse med kund.
Möjlighet till Distansarbete ca 40%.

Publiceringsdatum
2025-05-09

Om tjänsten
Information om uppdraget:

Uppdraget som helhet är att driva och leda verksamheten mot förvaltningens uppsatta mål. Rollen som Interim Verksamhetschef för HR- och förvaltningsstöd ansvarar för en verksamhet bestående av flera olika discipliner där HR respektive digitalisering/IT/System består av flera medarbetare i varje grupp medans i de andra disciplinerna är det enstaka individer som ansvarar för sina områden, t.ex. kommunikatör, nämndsekreterare mfl.

Det ställer krav på din breda erfarenhet och förmåga att sätta sig in i olika verksamhetsområden och stötta medarbetarna på ett coachande, vägledande och styrande sätt trots att chefen själv inte är expert i verksamheterna. Det krävs med andra ord en administrativ förmåga och intresse att leda flera olika stödverksamheter. Rollen bör med fördel kunna driva de strategiska frågorna kopplat till HR området samt säkerställa att HR perspektivet framkommer i förvaltningens processer.

Du har ansvaret för att planera och redogöra för behov och konsekvenser, ur ett HR-och förvaltningsstöds perspektiv, för de frågor som bereds och beslutas inom förvaltningens olika verksamheter. I roll ligger personalansvar för 11 medarbetare.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Verksamhet och budgetansvar för ovannämnda ansvarsområden. Ansvar för fackliga relationer, och Ytterst ansvarig för arbetsrättsliga processer (HR specialister driver frågor självständigt). Omorganisationer/förändringsledning (HR- och kommunikationsperspektiv)
• Löneöversyn
• Kompetensförsörjningsplan
• Ansvar för att kommunensprocesser implementeras och följs upp tex SAM
• Kvalitetssäkra och utveckla förvaltningens HR- och administrativa processer
• Ansvar för beredning och redovisning av ärenden som ska upp i nämnd inom ovan angivna ansvarsområden (exempel:
kompetensförsörjningsplan, SAM-uppföljning och sammanträdesordning)
• Ekonomisk uppföljning och analys (egna budgeten)
• Personalredovisning, uppföljning och analys
• Förvaltningsövergripande introduktion
• Ledarskapsstrategier
• Strategier för kulturförflyttning
• Omvärldsbevakning (utöver kommungemensam, främst fastighetsbranschen)

Vem är du?
För att vara aktuell för rollen, behöver du uppfylla nedan kriterier:

• Du har en relevant akademisk utbildning inom ex HR.
• Minst 3 års erfarenhet av liknande roll inom Kommunal verksamhet.
(Med liknande roll avses erfarenhet av många delar som är angivet i punkten arbetsbeskrivning).

CV ska bifogas och tydligt visa vilken erfarenhet av dessa områden som du har sedan tidigare.

Om verksamheten
Tycker du att detta kan vara ett uppdrag som passar in på dig? Då ansöker du via länken i annonsen.
Urvalet sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.

Välkommen!

Ersättning
Fast l?n

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "73790".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Poolia AB (org.nr 556426-7655), http://www.poolia.se

Arbetsplats
Poolia Sverige AB

Kontakt
Jörgen Piontek
jorgen.piontek@poolia.se

Jobbnummer
9330114

Prenumerera på jobb från Poolia AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Poolia AB: