Integrationskoordinator

Norbergs Kommun / Personaltjänstemannajobb / Norberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla personaltjänstemannajobb i Norberg, Fagersta, Avesta, Hedemora, Smedjebacken eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Norbergs Kommun i Norberg, Fagersta eller i hela Sverige

Norberg är en bergslagskommun och utgör centrum i en av landets äldsta bergslagsbygder, här bor ca 5 700 personer varav ca 80 % i tätorten. Geografiskt är kommunen belägen i Västmanlands norra del med gräns mot Fagersta, Sala och Dalarna

Norbergs kommun söker en medarbetare för arbete med integrationsfrågor.
Som integrationskoordinator kommer du att arbeta strategiskt men också operativt genom att samordna samhällsinsatser. Fokus kommer att vara att arbeta fram innovativa former för integrationen i Norberg. En av dina viktigaste uppgifter blir att ta initiativ till att effektivisera integrationsprocessen tillsammans med samarbetspartners. Du kommer att verka över flera sektorer internt i kommunen men också arbeta i samspel med civilsamhälle, näringsliv, utbildningssektorn samt myndigheter. Tjänsten som integrationskoordinator är placerad inom kommunledningskontoret.

Uppdraget
• Att initiera-, följa upp-, samordna- samt stödja integrationsarbete inom den kommunala organisationen.
• Att vara kommunens representant i nätverk och samarbeten gällande integration lokalt, och regionalt.
• Att förmedla information samt leda utbildningssatser som bidrar till att skapa en helhetsförståelse kring kommunens flyktingmottagande och samlade integrationsarbete internt och externt.
• Att vara omvärldsorienterad genom att följa relevant forskning inom området integration och mångfald på nationell nivå.

Publiceringsdatum
2015-12-16

Bakgrund
Du har god kännedom om regelverk och förutsättningar för introduktion och etablering av nyanlända invandrare samt ensamkommande barn. För att passa för tjänsten vill vi att du har relevant akademisk utbildning och erfarenhet av att arbeta med integration. Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av förändrings- och samverkansarbete i en större organisation. En fördel är om du behärskar något av de språk som nyanlända i Norberg har. B-körkort är ett krav.

Som person
Som person har du en god samarbetsförmåga och är relationsskapande med en vilja att medverka i det gemensamma arbetet inom kommunledningskontoret. För tjänsten krävs ett brett perspektiv på frågor med en förmåga att sätta in arbetet med integration i ett större sammanhang. Att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden är viktigt likaså att du kan visa omdöme vid uttalanden och i agerande. Du ska kunna arbete självständigt och företräda kommunen i externa sammanhang. En viktig förmåga är också att presentera komplicerade sammanhang i tal och skrift för olika målgrupper.

Fackliga representanter nås via vår växel 0223-29000

Körkortskrav
B
Tillgång till egen bil
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-11
Ange följande referens när du ansöker: LK 06/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kommunchef Hannu Högberg 0223-29126

Företag
Norbergs kommun

Adress
Norbergs kommun
Box 25
73821 NORBERG

Kontorsadress
Malmgatan 7

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2578588

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Norbergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Norbergs Kommun: