Informationssäkerhetssamordnare med beredskapsfokus

Sjöbo kommun, Kansliavdelningen / Säkerhetsjobb / Sjöbo
2025-03-05


Visa alla säkerhetsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Kansliavdelningen i Sjöbo

Sjöbo kommun söker en informationssäkerhetssamordnare med beredskapsfokus.
I uppdraget ingår att stärka den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap vid fredstida kriser och höjd beredskap.
Den organisatoriska placeringen kommer att bli på kommunledningsförvaltningens kansliavdelning.
Tjänsten kommer att ha sitt fokus på informationssäkerhet och beredskapsfrågor mot vård och omsorgsförvaltningen samt socialtjänsten. På kansliavdelningen finns två medarbetare med fokus på kommunövergripande beredskaps- och säkerhetsarbete som du kommer att samarbeta med.

Publiceringsdatum
2025-03-05

Arbetsuppgifter
Samverkan med våra verksamheter inom socialtjänst och vård och omsorg kommer vara en viktig del i arbetet samt att driva och utveckla arbetet som behövs så att verksamheterna kan upprätthållas under kris och höjd beredskap. Samverkan sker även med andra aktörer i kommunen, myndigheter och civilsamhället.

Rollen innebär att tillse en god nivå för förvaltningarnas informationssäkerhet i samverkan med den kommunövergripande informationssäkerhetssamordnaren för Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn.
Uppdraget innebär även att arbeta med framtagande av planer och riktlinjer inom område informationssäkerhet och beredskap utifrån gällande lagstiftning.

Du kommer att ansvara för att bygga upp nya arbetssätt och processer samt utveckla befintliga inom beredskapsområdet såsom kontinuitetsplaner, kopplat till de två förvaltningarnas verksamhetsområden.
En viktig del av ditt arbete kommer vara att ge verksamheterna löpande stöd och vägledning inom området samt att operativt kunna implementera nya arbetssätt och metoder.
Du har en stor uppgift i arbetet med att genomföra analyser, ge förslag på åtgärder och genomföra insatser för att stärka förvaltningarnas arbete med informationssäkerhet och beredskap.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller annan kunskap som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och beredskapsfrågor.
Fokus kommer att ligga på kvalifikationer inom området informationssäkerhet och goda kunskaper inom NIS-direktivet och GDPR.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för informationssäkerhet (ISO 27000) och av att arbeta med informationssäkerhet och dataskydd på såväl strategisk som operativ nivå.

Har du kunskap om offentlig förvaltning och hur en kommun är organiserad och fungerar så är även det meriterande liksom kunskap om krisberedskap ur ett kommunalt perspektiv. Har du dessutom erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst är det en fördel.

Arbetet kräver mycket god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. Därutöver ska du ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
B-körkort för manuell växellåda är ett krav.

Då ditt arbete sker i samverkan med många aktörer, både internt och externt, krävs det att du är lyhörd, kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Du är analytisk och strategisk i ditt tänkande med förmåga till helhetsperspektiv när det gäller kvalitets- och säkerhetsfrågor. Du drivs av ett genuint samhällsengagemang och trivs med en central roll där du bidrar till delaktighet och tillit. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning. (Dock ingen placering i säkerhetsklass)

ÖVRIGT
Socialtjänstens individ- och familjeomsorg består av myndighetsenheten barn och familj, myndighetsenheten vuxen samt Råd och stödenhetens öppenvårdsinsatser. Verksamheten ansvarar bland annat för social barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och försörjningsstöd samt erbjuder stöd och hjälp vid våld i nära relation.
Individ- och familjeomsorgen är en del av Familjeförvaltningen, där också förskola/grundskola, gymnasie- och vuxenutbildning samt kultur- och fritidsverksamhet ingår.
De huvudsakliga verksamhetsområdena inom vård- och omsorgsförvaltningen inkluderar:
Myndighetsenheten: Ansvarar för att utreda och fatta beslut om insatser inom socialtjänstens ansvarsområde.
Hemtjänst: Stöd i hemmet för att underlätta vardagen för äldre och personer med funktionsnedsättning.
Särskilt boende: Boendeformer för dem som har omfattande behov av vård och omsorg dygnet runt.
Hälso- och sjukvård: Insatser som hemsjukvård, rehabilitering och hjälpmedel för att främja hälsa och välbefinnande.
Stöd till personer med funktionsnedsättning: Insatser som daglig verksamhet, bostäder med särskild service, personlig assistans, boendestöd och ledsagarservice för att stödja delaktighet och självständighet.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "33/25".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sjöbo kommun (org.nr 212000-1090), https://www.sjobo.se/jobb-och-arbetsmarknad/att-jobba-hos-oss/personalformaner.html

Arbetsplats
Sjöbo kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Kanslichef
Richard Heingard
041627000

Jobbnummer
9204005

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Kansliavdelningen: