Informationssäkerhetshandläggare
Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Är du i början av din informationssäkerhetskarriär? Vi står inför många nya spännande utmaningar, våra uppdrag växer, frågeställningarna blir mer mångfacetterade och säkerhetskraven högre.
Avdelningen för verksamhetsskydd växer och just nu bygger vi upp ett team inom informationssäkerhet så även om du är ny i inom branschen finns det kollegor att ta hjälp av. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina kollegor får möjlighet att vara med och påverka ditt arbete och vår utveckling. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, skydd av person, lokaler och egendom. Vi är idag c:a 30 medarbetare och vi ska bli flera. I uppdragen hjälper vi gemensamt till att styra och stödja i myndighetens olika säkerhetsfrågor. Avdelningen är fördelad på tre enheter, du tillhör enheten för informationssäkerhet och säkerhetsskydd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som handläggare inom informationssäkerhet är du ett stöd för hela myndigheten inom informationssäkerhet. Du stödjer vid informationsklassningar, riskanalyser, upphandlingar, kravställningar och i projekt samt i hanteringen av informationssäkerhetsincidenter. Du kommer att medverka i att ta fram och hålla i utbildningar. Tillsammans med kollegor är du även med och utvecklar och utformar vårt ledningssystem för informationssäkerhet.
För att trivas i rollen har du lätt för att skapa kontakter och vårda dessa, du är ett proffs på bemötande och tycker det är roligt att samarbeta med andra. Uppdragen du blir tilldelad förutsätter att du är analytisk, nyfiken och har en god initiativförmåga och vilja att driva frågor självständigt.
Publiceringsdatum2022-05-02KvalifikationerVi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen alternativt annan relevant utbildning inom informationssäkerhetsområdet eller annan arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhetsområdet som arbetsbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa ett gott samarbete med andra
• Lätt för att ta till dig och omsätta ny kunskap
• Att förmedla information så att andra förstår, kunna tala inför grupp
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat för trivsel och utveckling
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av:
• Arbete med ledningssystem för informationssäkerhet
• Projektledning och arbete i projekt
• Erfarenhet av informationsklassificering och riskanalys
• Verksamhetsutveckling
Övrig informationAnställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tilltänkt startdatum är 2022-08-22.
Anställningen är placerad i Stockholm eller Östersund
Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 18 maj, 2022.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 21 och 22.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S
010-456 03 91 Jobbnummer 6596251
Observera att sista ansökningsdag har passerat.