Incident och Problem Manager
Sveriges riksbank / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges riksbank i Stockholm,
Falun eller i
hela Sverige Är du en erfaren ledare som arbetat med operativ ledning och utveckling av processerna för incident- och problemhantering? Har du erfarenhet av outsourcad drift i komplexa IT-miljöer och vill arbeta med utmanande uppgifter i en spännande omgivning där Sveriges ekonomiska stabilitet och utveckling står i fokus? Här finns en möjlighet att arbeta, växa och utvecklas i en unik miljö.
VI ERBJUDER DIG
Hos oss får du en central roll där du är med och både säkerställer och utvecklar Riksbankens hantering och uppföljning av kritiska IT-processer samtidigt som du bidrar till förutsättningarna för en robust och stabil IT-leverans. Du får en omväxlande och utmanande arbetsplats med kunniga och engagerade kollegor.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som Incident och Problem Manager ansvarar du för att leda utvecklingsaktiviteter samt säkerställa funktioner och leveranser inom områdena Incident och Problem Management. I din roll kommer du bl.a. att ansvara för:
• Incident och Problem Management - vidareutveckla och förbättra processerna för incident och problemhantering tillsammans med dina kollegor på IT-avdelningen, i verksamheten och våra leverantörer. Säkerställa att arbetet sker enligt "best practice" baserat på ITIL och anpassas för agila arbetsmetoder samt att relaterad dokumentation, instruktioner och rapporter är uppdaterade. Stödja alla parter som har relation till incident och problem.
• Samverka med leverantörer - vara IT-drift-leverantörens primära kontakt i arbetet med processerna, både vad gäller vidareutveckling och förbättringar samt i den operativa processen och med uppföljning. Driva processen kopplat till SLA och avvikelser vid problem- och incidenthantering.
• Leda Riksbankens team med incidentansvariga - agera som en team-ledare för det team av 7-8 personer som på rullande schema är incidentansvariga och som tillsammans med IT-driftleverantörens 'Major Incident Manager' driver arbetet med att lösa enskilda incidenter med hög prioritet och själv ingå som incidentansvarig i teamet.
• Eskalera och kommunicera - facilitera eskalering och samverkan generellt och för särskilda incidenter/problem för att förbättra förmågan att lösa incidenter/problem. Säkerställa kommunikation med berörda så att rätt personer får information om status, påverkan, framdrift i arbetet med att lösa ärenden samt återkoppling efter att ärenden är lösta.
• Analysera och rapportera - baserat på information och underlag genomföra analyser, uppföljning och rapportering för att förbättra och stabilisera driften samt för att ge korrekt bild av status. Samverka med andra processer och team för att driva analyser och förbättringsarbete.
• Driva förbättringsinitiativ - planera, driva och leda förbättringsinitiativ kopplade till process, arbetssätt, metod och teknik inom IT.
I rollen samverkar du nära med IT-driftleverantörens nyckelpersoner för incident- och problemhantering, förvaltningsledare, systemansvariga och incidentansvariga samt andra processledare som arbetar med angränsande processer och funktioner. Fokus för arbetet är initialt kopplat mot incident och problem men kan utvecklas och förändras över tid till att omfatta andra processer och kritiska funktioner.
DITT TEAM
Riksbankens IT-verksamhet leds av en IT-chef och består av fyra enheter som leds av varsin enhetschef. Du tillhör Enheten för Leverantörsstyrning och Support som omfattar förvaltningsområden för Infrastruktur och IT-arbetsplats samt ansvar för Leverantörsstyrning. Riksbankens mål är att IT ska vara en strategisk partner till verksamheten och IT har höga ambitioner att ligga i framkant vad gäller teknik och sitt IT-stöd. Riksbanken har flera samhällskritiska system och arbetar processorienterat enligt ITIL samt i enlighet med PM3 och agila metoder.
MER OM DIG
Du har en examen inom datavetenskap/IT eller har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har gedigen teknisk kunskap och arbetslivserfarenhet inom infrastruktur och IT-drift. Du har erfarenhet av att leda team och tillsammans med dem genomföra förbättring och uppföljning. Vi ser gärna att du har en bred IT-erfarenhet med erfarenhet av komplexa IT-miljöer med outsourcad drift samt erfarenhet i roller som incident eller problem manager. Du är kunnig inom ITIL och är uppdaterad om ramverket. Vi ser gärna att du är kunnig i och certifierad i ITIL version 4. Erfarenhet av agila metoder är meriterande.
Som person är du fokuserad, samlad, stresstålig och beslutsför i kritiska situationer samtidigt som du är analytiskt lagd men har förmåga att kommunicera och jobba i team. Med tanke på den centrala rollen har du förmåga att både kommunicera med tekniker, verksamhetsrepresentanter och högre chefer. Du tar ansvar, strukturerar, dokumenterar och levererar enligt plan. All kommunikation sker på svenska varför det är viktigt att du talar och skriver god svenska.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV senast den 11 september. Vi genomför intervjuer löpande under ansökningstiden. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Riksbank (org.nr 202100-2684),
http://www.riksbank.se/ Arbetsplats Riksbanken
Kontakt Anna-Carin Joelsson, Enhetschef
Anna-Carin.Joelsson@riksbank.se 08-787 05 63 Jobbnummer 8057362
Observera att sista ansökningsdag har passerat.