Huvudsekreterare för klinisk forskning
Vetenskapsrådet / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vetenskapsrådet i Stockholm,
Göteborg eller i
hela Sverige Var med och påverka utvecklingen inom klinisk forskning och kliniska studier i Sverige! Nu söker vi en huvudsekreterare som i nära samverkan med interna och externa aktörer ska leda Vetenskapsrådets strategiska arbete inom dessa viktiga områden.
Rollbeskrivning och arbetsuppgifter
Som huvudsekreterare för klinisk forskning är du vetenskapligt ansvarig för området klinisk forskning. Du är huvudföredragande vid kommittén för klinisk behandlingsforskning, ett av Vetenskapsrådet beslutande organ, samt gentemot generaldirektören. Du ansvarar för beredning och uppföljning av ärenden som i huvudsak berör områden som forskningsfinansiering, forskningspolitik och internationellt samarbete.
Huvudsekreteraren har också det övergripande vetenskapliga ansvaret för myndighetens övriga arbete inom klinisk forskning, som kliniska studier och ALF-kansliet. Du kommer att tillsammans med huvudsekreteraren för medicin och hälsa bidra till utvecklingen inom såväl klinisk forskning som kliniska studier. Inledningsvis kommer detta utvecklingsarbete att ta en relativ stor del av arbetstiden i anspråk, ett arbete som sker i nära samarbete med berörda interna verksamheter och nationella externa aktörer såsom regionerna inklusive noderna inom Kliniska Studier Sverige.
Du kommer även att företräda Vetenskapsrådet och Sverige i nordiska, europeiska och internationella sammanhang.
Publiceringsdatum2021-09-09Profil Vi söker dig som har hög vetenskaplig kompetens inom området klinisk forskning med erfarenhet som forskningsledare inom kliniska studier. Du ska också ha intresse för och erfarenhet av arbete med strategiska forskningsfrågor.
Tidigare erfarenhet av ledningsuppdrag vid en myndighet/sjukvårdsregion inom forskningsområdet är meriterande. Likaså om du har erfarenhet av samverkan med olika nationella aktörer inom klinisk forskning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som huvudsekreterare behöver du ha god analytisk förmåga samt förmåga att tänka och agera strategiskt med en helhetssyn på de frågor som behandlas. Arbetet kräver också en god samarbetsförmåga. Du behöver även ha en kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Placering
Vi sitter på Västra Järnvägsgatan 3 i centrala Stockholm.
Anställningsform och tillträde
Anställningen är på maximalt 60 % av en heltid och tidsbegränsad på 2 år. Anställningen som huvudsekreterare ska kombineras med en anställning vid ett svenskt lärosäte. För anställningen gäller tillträde den 1 januari 2022.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta
• Sven Stafström, generaldirektör 08-546 44 161
• Madeleine Durbeej-Hjalt, huvudsekreterare 08-212 736
• Johanna Öberg Pearson, tf. hr-chef 08-546 44 349
• Erika Godoy, Saco-s 08-8 546 44 029
• Annelie Fröjd, ST 08-546 44 333.
Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2021-10-10.
Märk ansökan med diarienummer 2.2.1-2021-06616.
Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär. Vårt arbete handlar om att ge forskare goda förutsättningar att bidra till samhället med forskning av högsta kvalitet. Hos oss arbetar omkring 250 personer i centrala lokaler i Stockholm och Göteborg. Vi hanterar ansökningar, utvärderar och följer upp forskningens villkor och kommunicerar om forskning.
Läs mer om vår arbetsplats och möt några av våra medarbetare på
www.vetenskapsrådet.seVaraktighet, arbetstid
Deltid/ Ej specificerat
Ersättningindividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-10-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagVetenskapsrådet
Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Vetenskapsrådet (org.nr 202100-5208),
http://www.vr.se/ Jobbnummer 5954097
Observera att sista ansökningsdag har passerat.