HR-specialist inom lön, system och arbetsrätt
Statens institutionsstyrelse / Administratörsjobb / Solna
2025-01-28
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens institutionsstyrelse i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Ekerö,
Södertälje eller i
hela Sverige Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 350 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Är du en erfaren lönespecialist med god kunskap om löneprocessen och dess olika delar? Drivs du av att bidra med din erfarenhet och kunskap till en myndighet i pågående utveckling? Då kan du vara den vi söker.
Publiceringsdatum2025-01-28Dina arbetsuppgifterSom HR-specialist med inriktning lön, system och arbetsrätt kommer du att vara en nyckelperson gällande lön- och avtalsfrågor. Du är även en av SiS kontaktpersoner gentemot vår löneleverantör, Statens Servicecenter. I den rollen ansvarar du för kravställande för att säkerställa att löneleverantören uppfyller åtagandet i avtalet. Vidare deltar och driver du möten med löneleverantören tillsammans med kollegor inom HR.
Du stöttar internt HR-avdelningen, ekonomiavdelningen samt lokal HR ute i verksamheten inom lön- och avtalsfrågor. Uppdraget innebär att analysera, vidareutveckla och effektivisera processerna inom lön, avtal och system. I rollen ansvarar du för kvalitetskontroll och granskning av myndighetens löneutbetalningar. Du deltar i arbetet med att utveckla och säkerställa att vi har bra systemstöd inom HR-området. Vi använder idag Primula som lönesystem men kommer inom ett par år med stor sannolikhet att gå över till Heroma. I och med att myndigheten är i en viktig utvecklingsfas kan du komma att delta i olika utvecklingsprojekt både kring våra system och våra arbetssätt. Du kommer att ha en viktig roll med nära samarbete med övriga HR i syfte att främja ett effektivt chefsstöd. Du är HR-avdelningens kontaktyta i frågor som angränsar till sektionen för ekonomi. Detta innebär bland annat att delta vid Riksrevisionens årliga granskning och deras kontroller av våra löne- och HR-processer. Du medverkar även i arbetet kring årsbokslut och årsredovisning.
Som en del av löneteamet på huvudkontoret samarbetar du med dina närmaste kollegor för att skapa tydliga och effektiva processer kring vår lönehantering. Ni säkerställer att relevant informationsmaterial finns lättillgängligt och ansvarar för att utbilda och utveckla medarbetare inom HR samt chefer kring avtalsfrågor, löneutbetalningsprocessen samt pensionsfrågor. Du får möjlighet att tillsammans med dina kollegor utveckla och implementera processer som förenklar vardagen för chefer och HR-medarbetare ute på våra hem.
Vi är en erfaren, kompetent och aktiv sektion som hanterar arbetsrättsliga frågor, lön och system, schema och bemanning samt arbetar som det nära stödet till chefer och HR-generalister. Jag som blir din chef har ett tillitsbaserat, tydligt och varmt ledarskap och brinner för att vi tillsammans ska utveckla vår leverans och våra arbetssätt för att hela tiden bli bättre som grupp och individ. Att du trivs på jobbet och har tillräckligt utmanande arbetsuppgifter blir en av mina främsta uppgifter och du kommer arbeta i ett team som levererar ett väldigt kompetent stöd i en komplex och utmanande verksamhet.
KvalifikationerKvalifikationer• Högskole- eller universitetsexamen med inriktning mot personal och arbetsliv, yrkeshögskoleutbildning eller motsvarande utbildning och/eller lång arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• Kunskap inom lön och arbetsrätt kopplat till lönefrågor.
• God förståelse av HR, lön och redovisning och hur dessa processer samverkar inom en organisation.
• Erfarenhet av att skapa, implementera och följa upp löneprocessflöden, rutiner och arbetssätt.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• God förståelse för digitala löneprocesser.
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete i en roll med liknande arbetsuppgifter inom 24/7 verksamhet.
• Kunskap och erfarenhet av operativt arbete i digitala personalsystem, företrädesvis Heroma, Primula och Besched.
• Goda kunskaper inom Office, främst Excel.
För att lyckas i rollen har du god förmåga att samarbeta, är lyhörd och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har ett konsultativt förhållningssätt. Vidare är du analytisk, van vid att arbeta med siffror och digitala verktyg. Du har ett reflekterande och lösningsfokuserat förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog och samverka och agera serviceinriktat. Du har god initiativförmåga och och driver självständigt dina uppdrag från start till slut.
På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan med aktuell CV och personligt brev, i vårt rekryteringsverktyg senast 2025-02-16.
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Institutionsstyrelse (org.nr 202100-4508),
https://www.stat-inst.se/ Arbetsplats Statens institutionsstyrelse
Kontakt ST/OFR
Jenny Kingstedt
010-453 40 77 Jobbnummer 9129966