Handläggare till Rättsavdelningen i Kiruna
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Kiruna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kiruna,
Gällivare,
Jokkmokk,
Pajala,
Överkalix eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Kiruna,
Luleå,
Skellefteå,
Lycksele,
Umeå eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu serviceinriktade handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering vid sektionen för informationsförvaltning i Kiruna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts¬avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.
De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel¬ningens tre verksam¬hetsområden förvaltningsrätt, informations¬förvaltning och rättstillämpning.
Sektionen för informationsförvaltning
Verksamheten för informationsförvaltning vid rättsavdelningen ansvarar för att utveckla myndighetens digitala och analoga informationshantering inom arkiv, diarieföring, skriftliga kanaler, skanning och utlämnande av allmän handling. Verksamheten ansvarar även för registervård och registerutdrag, informationsförsörjning och internationellt utbyte av domar samt för uppbörd av böter. Verksamheten samordnar också rättsväsendets hantering av samordningsnummer.
Publiceringsdatum2024-05-27ArbetsuppgifterSom handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom sektionens arbetsområden. Arbetet omfattar både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation.
I arbetsuppgifterna kan det exempelvis ingå att:
• handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol
• bemanna verksamhetens telefonsupport där du svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande bötesinbetalningar och registerutdrag
• delta vid förbättringsarbete i olika projekt inom flera områden kopplat till vår verksamhet i samarbete med andra avdelningar inom myndigheten.
Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och förbättra samt utveckla vår verksamhet.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• godkänt gymnasieexamen, alternativt annan utbildning eller förvärvad erfarenhet som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• god datorvana
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• arbetserfarenhet av handläggning och/eller administration i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• akademisk utbildning alternativt eftergymnasial utbildning med inriktning inom relevant område, exempelvis juridik eller ekonomi
• juridiska kunskaper och erfarenheter inom relevant lagstiftning, exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess
• arbetserfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
Dina personliga egenskaperVi söker dig som har en genuin känsla för service och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. Du har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt. Som person är du självständig och tar egna initiativ för att lösa uppkomna problem och arbetar proaktivt för att effektivisera arbetet. Vidare är du flexibel och har en god förståelse över hur arbetsuppgifterna behöver prioriteras. Rollen förutsätter att du har en god förmåga till helhetssyn och en förståelse för hur olika delar av verksamheten är integrerade med varandra. Då tjänsten innebär samarbeten såväl internt som extern behöver du ha en god samarbetsförmåga.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Kiruna
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeVi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C194936/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt Rekryterande chef
Anneli Karlsson
anneli.karlsson1@polisen.se 010-5635282 Jobbnummer 8709448
Observera att sista ansökningsdag har passerat.