Handläggare till Etikprövningsmyndigheten i Göteborg
Etikprövningsmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
2025-01-24
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Etikprövningsmyndigheten i Göteborg,
Linköping,
Lund,
Solna,
Uppsala eller i
hela Sverige Känner du dig trygg i din roll som handläggare i en kontext där du möter många olika kompetenser? Tycker du om att vara med att påverka och utveckla ditt arbete? Skulle du vilja arbeta i en liten myndighet med ett stort etiskt ansvar? Då är den här anställningen något för dig och Etikprövningsmyndigheten din nästa arbetsgivare.
OM ETIKPRÖVNINGSMYNDIGHETEN
Etikprövningsmyndighetens uppdrag är att skydda personer som deltar i forskning och att skydda människovärdet i forskningen. Myndigheten har sitt huvudkontor i Uppsala och regionala kontor i Umeå, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. De regionala kontoren är små arbetsplatser med två till fem medarbetare.
Myndigheten har cirka 25 anställda och som liten organisation har vi korta beslutsvägar och alla medarbetare får vara med i utvecklingen av rutiner, arbetssätt och den gemensamma arbetsmiljön. Vi arbetar nära varandra trots att vi befinner oss på olika orter med långa avstånd emellan. Vi har en fin sammanhållning och arbetar dagligen tillsammans via digitala verktyg, telefon och e-post. Anställda på respektive ort arbetar tillsammans på kontoren och det finns möjlighet att arbeta viss tid på distans. Flera gånger per år träffas alla i Uppsala eller på någon annan av orterna och har gemensamma aktiviteter och utbildningar.
Publiceringsdatum2025-01-24ArbetsuppgifterEtikprövningsmyndigheten har visserligen få anställda men vår verksamhet består också av cirka 550 ledamöter, fördelade på 21 avdelningar. Avdelningarna har sammanträden en gång i månaden och fattar då beslut i etikprövningsansökningar. Din uppgift som handläggare är att ha ansvar för den administrativa handläggningen av ansökningarna, att granska dem och fördela till en avdelning. Som handläggare ansvarar du för en eller flera avdelningar och inför sammanträdet utser du föredragande för ansökningarna som ska behandlas enligt den dagordning och kallelse du skickar till avdelningens ledamöter. Vid sammanträdet är ditt ansvar att protokollföra och efter sammanträdet tar du fram utkast till beslutformuleringar utifrån avdelningens bedömning.
Mellan sammanträdena hanterar du ansökningar som gäller ändringar i tidigare godkända ärenden. Dessa ändringsansökningar granskar du administrativt, för att sedan fördela dem till föredragande och beslutsfattare.
I arbetsuppgifterna ingår även att löpande ge råd och stöd till sökanden om ansökningsförfarandet samt upplysa om de lagar och regler som styr etikprövningen. Det sker huvudsakligen via telefon och e-post. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är även att handlägga förfrågningar om utlämnande och sekretessprövning av allmänna handlingar.
Ansvarig chef för medarbetarna i Göteborg finns i Uppsala. Men hos oss tar alla anställda ett gemensamt ansvar för helheten. Det gör vi genom att dela på andra övergripande uppgifter som förekommer på myndigheten och vi försöker i möjligaste mån göra det genom att ta vara på varje medarbetares individuella intressen och erfarenheter. Vi arbetar både individuellt och i olika grupper. Grupperna kan bestå både av kollegor på orten och av kollegor på andra orter.
Tjänsteresor förekommer i arbetet. Det kan till exempel vara till de interna mötena vi har några gånger per år eller för att täcka upp för varandra vid frånvaro.
KVALIFIKATIONSKRAV
Relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Ämnesområde kan vara samhällsvetenskap, naturvetenskap eller annat som kompletterar myndighetens nuvarande kompetens.
Aktuell erfarenhet av självständig handläggning vid en statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning.
Erfarenhet av att ansvara för flera olika moment i en handläggningsprocess.
Mycket god datorvana och vana av att arbeta i olika datasystem.
Mycket god administrativ skicklighet med ett noggrant arbetssätt och ansvarstagande.
Mycket god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift, internt och externt, såväl på svenska som på engelska.
Erfarenhet av diarieföring.
Erfarenhet av sekretessprövning av allmänna handlingar.
Dina personliga egenskaperStor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom att:
Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad.
Du är van vid att arbeta självständigt och lösningsorienterat samt har en god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifterna och att ansvara för att dessa slutförs.
Du har lätt för att skapa goda relationer, är van vid att samverka och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt.
Du trivs med administrativt arbete och du tycker om att ge bra service och stöd.
INFORMATION OM ANSÖKAN
Etikprövningsmyndigheten värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV, via e-post till
registrator@etikprovning.se, senast den 18 februari 2025. I e-postens rubrik/ämnesrad anger du ditt namn (för- & efternamn) samt dnr 2025-00328-03.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-18
E-post:
registrator@etikprovning.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ditt namn & dnr 2025-00328-03".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Etikprövningsmyndigheten (org.nr 202100-6925),
http://www.etikprovning.se Skolgatan 2/Södra allégatan 8 (
visa karta)
413 01 GÖTEBORG
Kontakt Handläggarchef
Anna Alexandersson
anna.alexandersson@etikprovning.se 010-475 08 13 Jobbnummer 9124686