Handläggare till Effektiv handel i Göteborg
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Göteborg,
Härryda,
Stenungsund,
Strömstad,
Årjäng eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 200 anställda.
Ref:PER 2011-267
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Inom processen finns en mängd olika arbetsuppgifter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom Tillstånd och certifiering arbetar du med att granska kriterier för tillståndsgivning för att underlätta företags import och export. Du handlägger ansökningar som kommer in från företag, utreder att kriterier och krav är uppfyllda för det specifika tillståndet t.ex. AEO certifiering samt föredrar ärenden för beslutsfattande chef. Utredningarna är ofta av längre och djupare karaktär och företagsbesök kan förekomma.
Vi arbetar långsiktigt för en smidigare handel, t.ex. genom att förenkla den lagstiftning som gäller för utrikeshandeln samt att vi erbjuder certifierade företag förenklingar inom regelverkets ram.
Arbetet innehåller moment av såväl arbete i grupp som individuellt arbete. Arbetet innehåller ett stort inslag av kontakter inom och utanför Tullverket med såväl företag som andra myndigheter och organisationer.
Vi söker dig som är i början av din karriär och har:
• Högskoleexamen inom ekonomi eller juridik om minst 120p/180hp
• Har mycket goda kunskaper i tal och skrift i svenska och engelska
• Svenskt körkort, klass B för personbil
Övrig kompetens
Vi ser gärna att du har akademiska meriter inom områden som:
• Företagsekonomi, redovisning, bokföring
• Statistik
• Databashantering
• Internationell inriktning
Meriterande om du har:
• Erfarenhet av handläggning från annan myndighet (inom de senast fem åren)
• Erfarenhet från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• Erfarenhet av arbete i projekt och/eller som projektledare
• Ett tredje språk, utöver engelska, särskilt de språk som talas inom EU
• Pedagogisk förmåga, vana att tala inför grupp
Publiceringsdatum2011-04-20Dina personliga egenskaperVi vill att du som söker är serviceinriktad, har stor social kompetens och arbetar bra tillsammans med andra människor. Arbetet kräver att du har förmågan att självständigt utifrån givna ramar ta egna initiativ, hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga. Självklart är du kvalitetsmedveten, har gott omdöme och viljan att leverera resultat. Andra viktiga egenskaper är gott omdöme och hög integritet.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi vill att du delar våra värdegrund helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.
Utbildning och anställning
Efter antagning får du genomgå en grundutbildning, där teori varvas med praktik under sammanlagt 1 år. De teoretiska delarna är förlagda till Göteborg (3+6 veckor + 3dgr). Under utbildningstiden innehar du en tidsbegränsad elevanställning.
Övrig informationTullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. Vi ser gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk samt manliga sökande, eftersom en större del av medarbetarna inom Effektiv handel i dag är kvinnor. På grund av åldersstrukturen inom myndigheten ser vi gärna yngre sökanden.
Resor kan förekomma.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket kommer också att begära ett utdrag från Polisens brotts- och belastningsregister.
Tillträdesdag är den: 22/8 - 2011.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Helaleh Karimi tel. 031-63 36 64.
För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 8 maj 2011, ange referensnr: PER 2011-267. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Arbetstider och omfattningHeltid/Tillsvidare
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-05-08
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktTullverket, +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm
Jobbnummer 910426
Observera att sista ansökningsdag har passerat.