Handläggare sökes till enheten för bostadsanpassning
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 380 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten för bostadsanpassning söker 2 handläggare av utredningsärenden.
På enheten arbetar 19 personer och vårt uppdrag är att utreda och administrera bostadsanpassningsbidrag. Detta är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva ett självständigt liv. Verksamheten är lagstyrd och vi arbetar främst utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Vi ingår i bygglovsavdelningen som består av ytterligare 5 enheter och vi samarbetar i vissa gemensamma frågor såsom t ex tillgänglighet.
Publiceringsdatum2022-04-14Dina arbetsuppgifterSom handläggare av utredningsärenden kommer du att utreda ärenden om bostadsanpassningsbidrag som kräver en mer omfattande utredning. Detta innebär att utreda om villkoren är uppfyllda för att bevilja bostadsanpassningsbidrag samt, utifrån förutsättningar i ärendet, utreda anpassningsåtgärder och kostnaden för dessa. På enheten samarbetar utredningshandläggare med ingenjörer vid mer tekniskt avancerade anpassningsåtgärder. Vid behov ska du också bistå sökanden och andra med information och rådgivning.
Arbetet är variationsrikt och innebär såväl hembesök, offertgranskning, diarieföring i ärendehanteringssystemet Public 360 och fakturahantering via systemet Agresso.
Du kommer ha många kontakter, både inom och utom enheten och avdelningen. Externa kontakter kan vara sökanden, anhöriga/kontaktpersoner, deras vårdgivare, fastighetsägare, entreprenörer och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning.
Kamratskapet och lagandan är mycket god på enheten och vi tar stöd av varandra i komplexa ärenden. Enheten ligger i framkant vad gäller service och vi arbetar ständigt för att utveckla våra rutiner, mallar och metodik tillsammans med enhetens verksamhetsutvecklare. 2022 har bygglovsavdelningen fokus på digitaliseringsfrågan och arbetar aktivt för att skapa goda förutsättningar för utveckling av digitaliseringen både internt och externt.
KvalifikationerVi söker dig som har en avslutad högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med utredningar och/eller rehabilitering av personer med funktionsnedsättning. Du bör även ha kunskaper kring tekniska hjälpmedel. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning av bidrag för bostadsanpassning. Goda kunskaper i Officepaketet samt i svenska språket, i såväl tal och skrift, är ett krav för tjänsten.
I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande egenskaper:
Du är van vid att driva dina egna processer, har en god administrativ förmåga och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är god, du har ett lyhört och empatiskt förhållningssätt och kommunicerar tydligt såväl som pedagogiskt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Du är en god problemlösare och har ett analytiskt tänkande, vilket är en förutsättning för kvalitet och effektivitet i handläggning.
Rollen kräver även att du är serviceinriktad och har ett professionellt bemötande som stämmer överens med Stadsbyggnadskontorets värdegrund; där vi är professionella, lösningsorienterade, har en god helhetssyn och känner arbetsglädje!
Övrig informationB-körkort är ett krav.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
39,5 h / v. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/2562".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bygglovsavdelningen
Kontakt Anna Kalzén
0850827493 Jobbnummer 6542142
Observera att sista ansökningsdag har passerat.