Handläggare inom frågor som rör stöd till personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-11-27
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Strängnäs eller i
hela Sverige Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Vill du arbeta med frågor som gör verklig skillnad för personer med funktionsnedsättning? Vi söker en handläggare för ett vikariat med särskilt fokus på individuella stöd enligt LSS och socialförsäkringsbalken, inklusive personlig assistans och bilstöd. Rollen innebär att förena expertkunskap med förståelse för helheten, att analysera och utveckla stöden, och att samordna och driva processer som påverkar både rättigheter och vardagen för personer med funktionsnedsättning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Socialdepartementet ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd, så som folkhälsa, sjukvård, socialtjänst och socialförsäkring. Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.
För den aktuella tjänsten handlar det i första hand om att arbeta med frågor som rör individuella stöd som kan ges till personer med funktionsnedsättning, såsom insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), särskilt personlig assistans, men även assistansersättning och bilstöd som ges enligt socialförsäkringsbalken, samt insatser enligt socialtjänstlagen.
Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag och kommittédirektiv samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden till löpande frågor som frågesvar och interpellationer från riksdagen och brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer. Vidare ingår myndighetsstyrningsarbete samt förberedelser inför möten i olika typer av organ och instanser.
Du kan komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se Publiceringsdatum2025-11-27BakgrundFör att vara aktuell för denna roll behöver du uppfylla alla krav och gärna även de meriterande kriterierna.
Kvalifikationer• Relevant avslutad akademisk utbildning.
• Minst ett års relevant och aktuell erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet.
• Erfarenhet av arbete med funktionshinderfrågor.
• Goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och engelska.
• Kunskaper om regelverk som rör individuella stöd till personer med funktionsnedsättning, särskilt personlig assistans och assistansersättning.
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete på strategisk nivå i statlig myndighet, kommun eller region.
• Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete.
• Goda kunskaper om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt behov och förutsättningar för att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället.
• God förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat.
Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
I denna roll ska du dessutom ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer, ta egna initiativ, arbeta under tidspress och hantera flera arbetsuppgifter samtidigt. Du är uthållig, kvalitetsmedveten, omdömesgill, strukturerad och flexibel samt har god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Läs mer om Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se
Övrig informationTjänsten avser ett vikariat på heltid under ett år med tillträde i början av 2026.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chef Niclas Fogelström på 08-405 12 70. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42.
Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Agnes Sörensen för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringverktyg senast den 18 december 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Ersättning .
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9617605