Handläggare inom förvaltningsrätt
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
2024-08-05
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg,
Halmstad,
Jönköping,
Skövde,
Eksjö eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker handläggare inom förvaltningsrätt till Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Förvaltningsrättssektionen har processansvar över styrning, utveckling och uppföljning av Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner. Exempel på verksamhetsområden som ingår i sektionens ansvar är vapen (t.ex. tillstånd till vapen) och hantering av bestridande av parkeringsanmärkningar.
Publiceringsdatum2024-08-05ArbetsuppgifterVi söker nu ett flertal medarbetare till de grupper som handlägger ärenden enligt vapenlagen.
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden enligt vapenlagen. Det kan gälla tillstånd att inneha vapen (vapenlicens), tillstånd att bedriva vapenhandel, tillstånd om förvaring av vapen, dödsboärenden samt att återkalla tillstånd. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta underlag för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden. I arbetet ingår också att utföra tillsyn enligt vapenlagen (inspektion vapenhandlare, vapenreparatörer och kontroll av enskilds vapenförvaring). En del administrativa arbetsuppgifter förekommer inom ramen för handläggningsarbete.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• Minst 3-årig gymnasiekompetens alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Minst 6 månaders yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden i närtid eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Yrkeserfarenhet inom relevant område i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Kunskaper kring för tjänsten relevant lagstiftning, exempelvis, vapenlagen och/eller förvaltningslagen eller liknande som arbetsgivaren bedömer är relevant
• Högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
Dina personliga egenskaperFör att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker vid rätt tidpunkt i ditt arbete. Du har ett flexibelt förhållningssätt till ditt arbete, vilket visar sig i att du kan lösa arbetsuppgifter effektivt och anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. Vi kommer beroende på verksamhetens behov och på individens kompetens och erfarenhet att arbetsleda vissa att utföra mer kvalificerade uppgifter enligt vapenlagen samt vissa att utföra mer av de viktiga administrativa uppgifterna som uppdraget medför.
ÖVRIGT
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Preliminärt 2024-12-04
Funktion: Handläggare, Förvaltningsrätt
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeVi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-08-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C201465/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt Rekryterande chef
Alexandra Orcander
alexandra.orcander@polisen.se Jobbnummer 8824726