Handläggare färdtjänst, riksfärdtjänst, bostadsanpassningsbidrag
Strängnäs kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Strängnäs
2025-10-01
Visa alla administratörsjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs Som handläggare hos oss får du ett meningsfullt arbete genom att göra vardagen mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Vi söker dig som vill bidra till att skapa ett tryggt och inkluderande samhälle.
Utredningsenheten funktionsstöd tillhör socialkontoret och verksamhetsområdet Funktionsstöd. På enheten arbetar nio medarbetare; en enhetschef, en gruppledare, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och riksfärdtjänst samt en bostadsanpassningsbidragshandläggare.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I uppdraget ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
Vi söker nu en ny kollega som vill jobba med färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag.
Publiceringsdatum2025-10-01ArbetsuppgifterFärdtjänst är en transportform för dem som har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. För att resa med färdtjänst behövs tillstånd som söks hos kommunen. Riksfärdtjänst gäller för dem som har en varaktig funktionsnedsättning som innebär att man inte kan resa till normala reskostnader vid resa utanför kommunen. Tillstånd krävs även här vilket ansöks om hos kommunen.
Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva ett självständigt liv. Att arbeta som handläggare inom färdtjänst/riksfärdtjänst/bostadsanpassningsbidrag innebär myndighetsutövning och du arbetar enligt lagen om färdtjänst (1997:736), lagen om riksfärdtjänst (1997:735) samt lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222). Du informerar om verksamheten, tar emot ansökningar och utreder kundens behov av och rätt till den sökta insatsen/bidraget och fatta beslut enligt gällande lagstiftning.
Arbetet är till stor del självständigt då du är ensam i din roll men du har också ett nära samarbete med den andra handläggaren (handläggaren för bostadsanpassningsbidrag). Du kommer även ingå i ett nätverk med andra handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst i Sörmland, för erfarenhetsutbyte.
Arbetet innebär att du granskar inkomna underlag och har i förekommande fall kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare. I rollen ingår att ge våra medborgare en god service, i kundkontakten ger du stöd och vägleder i frågor om färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Du har även kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen.
Tjänsten innehåller även sammanställning av statistik och fakturahantering. Tyngdpunkten kommer ligga på att utreda färdtjänst och riksfärdtjänst, men du arbetar även med handläggning av bostadsanpassningsbidrag där vissa hembesök förekommer. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.
I dagsläget sker handläggningen av färdtjänst och riksfärdtjänst i verksamhetssystemet Treserva och handläggningen av bostadsanpassningsbidrag sker i Babonline. Fakturahantering sker i ERP.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• relevant högskoleutbildning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift.
• god administrations- och datorvana.
• B-körkort.
Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Det är även meriterande med kunskaper om olika funktionsnedsättningar och om du tidigare arbetat i verksamhetssystemet Treserva och Babonline.
Som person söker vi dig som har förmågan att:
• vara kommunikativ, serviceinriktad och ha ett professionellt bemötande.
• vara ansvarstagande och noggrann.
• uppvisa ett stort intresse för uppdraget och målgruppen.
• arbeta självständigt genom att strukturera och prioritera i ditt arbete.
• samarbeta och kan bidra till en positiv anda på enheten.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. vidare är du engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete.
Låter detta spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "279/25".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365),
https://www.strangnas.se/arbete-och-foretagande/arbete-och-karriar/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig Arbetsplats Strängnäs kommun, Myndighet
Kontakt Enhetschef
Maria Andersson
0152 291 29 Jobbnummer 9535453