Handläggare bostadsanpassningsbidrag

Uppsala kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
2018-10-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare bostadsanpassningsbidrag" (publicerad 2024-02-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Enheten för bostadsanpassningsbidrag

Hos oss får du som Handläggare för bostadsanpassningsbidrag varierande arbetsuppgifter, möjlighet att fördjupa dig inom arbetets olika ämnesområden och arbeta nära dina kollegor då vi är en mindre enhet.

Enheten för bostadanpassningsbidrags uppdrag är att handlägga ansökningar av bostadsanpassningsbidrag på ett rättssäkert sätt och genom bidrag till anpassning av bostäder, ge personer med funktionsnedsättning möjighet till ett självständigt liv i eget boende.

Läs mer om arbetsplatsen här: Bostadsanpassningsbidrag (https://www.uppsala.se/Stod-och-omsorg/funktionsnedsattning/bostadsanpassning/)

Ditt uppdrag
Som handläggare på enheten arbetare du med att handlägga ansökningar om bostadsdanpassningsbidrag. Bidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.

Att handlägga bostadsanpassningsbidrag är en komplex kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg.

Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med, du kommer att möta människor i kris som nyligen drabbats av en funktionsnedsättning eller är anhöriga vilket ställer speciella krav på dig i ditt bemötande. En hög servicegrad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter är också av stor vikt.

Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likaså att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att vara en del av stadsbyggnadsförvaltningen där du också förväntas samarbeta med andra professioner inom förvaltningen så som bygglovshandläggare, bygglovsinspektörer, detaljplanshandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.

På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förutsätts medverka i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.

Publiceringsdatum
2018-10-29

Bakgrund
Vi söker dig som har minst 3-årig högskoleutbildning. Det är meriterande om du har byggnadsteknisk utbildning, är legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut/sjukgymnast. Du har arbetslivserfarenhet på minst 5 år inom relevant område. Har du även erfarenhet av handläggning bostadsanpassningsbidrag, från kommunal verksamhet samt av handläggning är det meriterande för tjänsten. Vi ser gärna att du även har fastighetsrelaterade och byggteknisk erfarenhet. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift, i dokumentation, grundläggande IT-kunskaper ( inom MS Officeprogramvaror ) samt B-körkort.

Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete och du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Vidare är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem samt att du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt samt en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Dessutom har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Jenny Björnström, enhetschef 018-727 66 68

Fackliga företrädare:
Vision, Jennie Eriksson, 018-727 24 39
Sveriges arbetsterapeuter, Nini Jansson, 018-727 87 05

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till stadsbyggnadsförvaltningen. Här tar vi tillsammans ansvar för helheten i stads- och landsbygdsutvecklingen. Vi ansvarar för hela samhällsbyggnadsprocessen och arbetar med strategisk planering, detaljplanering, bygglov och bostadsanpassning. Bland annat tar vi fram kommunens översiktsplan. Här kan du arbeta med frågor som rör mark och exploatering, plan och bygg, gata/park/natur, idrott och fritid samt fastighet. Målet är att utveckla en attraktiv och hållbar kommun där nya kommuninvånare och företag vill etablera sig.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-14
Ange följande referens när du ansöker: GSN-2018-3245
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Adress
Uppsala kommun

75375 Uppsala

Kontorsadress


Jobbnummer
4428732

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: