Handläggare - Utlämnande av allmänna handlingar
Arbetsmiljöverket (Av) / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Danderyd,
Örebro eller i
hela Sverige Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Dnr 2020/034174
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en handläggare med erfarenhet av utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar.
Du kommer att vara placerad vid enheten för informationshantering (JR), inom avdelningen för juridik. Vid enheten finns Arbetsmiljöverkets centrala funktion för utlämnande av allmänna handlingar. Vid enheten arbetar vi också med diarieföring, arkivfrågor, dataskyddshandläggning och förvaltning av myndighetens ärendehanteringssystem Public 360. Vi har ett elektroniskt diarium och håller på att utveckla ett elektroniskt arkiv inom myndigheten.
Ditt nya arbete innebär att du:
• tar emot och svarar på förfrågningar via telefon och mail om att få ta del av allmänna handlingar
• söker i Arbetsmiljöverkets arkiv och ärendehanteringssystem
• gör sekretessprövningar
• levererar svar till frågeställaren
Kvalifikationskrav:
Du ska ha:
• högskoleexamen med juridik eller arkivkunskap med minst 120 p enligt det gamla eller 180 p enligt det nya högskolesystemet
• erfarenhet av sekretessprövningar
• erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem
goda kunskaper om lagar och förordningar som styr hanteringen av handlingar i offentlig förvaltning
För att lyckas i uppdraget ska du vara pedagogisk, serviceinriktad och ha en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du tar initiativ, är noggrann och har god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta i grupp men också att arbeta självständigt. Du har förmåga att sätta dig in i och förstå myndighetens verksamhet. Du kan hantera stressiga situationer. Vid urvalet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av ärendehandläggning vid statlig myndighet
• god kännedom och erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360
• goda muntliga och skriftliga baskunskaper i engelska
Mer om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning under 12 månader på heltid, för närvarande med placering i Stockholm på Lindhagensgatan 133. Under hösten 2020 flyttar vi till nya lokaler i Solna Business Park. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/om oss/jobba hos oss.
Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald - olika perspektiv gör oss bättre. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är för ST Anna Bergman Åberg, för SACO Johanna Karhu Gjertz och för Seko Jenny Bengtsson.
Samtliga kan nås via vår växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 15 juni 2020
Ansök genom att klicka på länken nedan. Ange diarienummer i din ansökan. Urval sker löpande.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.
Publiceringsdatum2020-06-05Om företagetArbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige .
Varaktighet, arbetstid
Heltid Visstid 1 år
ErsättningIndividuell
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-06-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagArbetsmiljöverket (Av)
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148),
http://www.av.se Arbetsplats Arbetsmiljöverket Informationshantering JR (tidigare Registratur)
Jobbnummer 5255180
Observera att sista ansökningsdag har passerat.