Handläggare - arbeta med myndighetsstyrning inom socialförsäkringsområdet

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Är du en samhällsintresserad akademiker med intresse för frågor som rör socialförsäkringen? Vill du arbeta i högt tempo med fokus på problemlösning och leverans tillsammans med professionella och kunniga kollegor? Då kan det vara dig vi söker som myndighetshandläggare inom socialförsäkringsområdet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som myndighetshandläggare arbetar du inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna och andra frågor som rör myndigheterna inom socialförsäkringsområdet, främst Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Myndigheternas uppdrag är omfattande med uppgifter inom ett brett spektrum av frågor. Utöver det som direkt relaterar till myndigheternas ansvar för att besluta och betala ut förmåner omfattar verksamheten bland annat kontroller, digitalisering, it-drift, cyber- och informationssäkerhet, civilt försvar, internationella frågor, återkrav och fordringar.

Arbetsuppgifterna är varierande och innebär bland annat att analysera och sammanställa beslutsunderlag till departementets politiska ledning. Du deltar i arbete med att ta fram förslag till skrivelser och propositioner, kommittédirektiv och regeringsuppdrag samt att ta fram underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen. Att sitta med som sakkunnig i utredningar, ta fram styrdokument, planera och genomföra dialoger med våra myndigheter samt samordna vissa processer ingår också i arbetet.

Arbetet innebär omfattande kontakter och samarbete inom Regeringskansliet och med myndigheterna.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2022-09-29

Bakgrund
Vi söker dig med avslutad akademisk utbildning inom statsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan relevant inriktning. Du har också några års erfarenhet av arbete på myndighet, Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation. Tidigare erfarenhet från arbete som myndighetshandläggare inom Regeringskansliet är meriterande. Erfarenhet av arbete som controller eller motsvarande inom offentlig verksamhet är också meriterande eller annat arbete på strategisk nivå.

Meriterande är även kunskap om regeringens styrning av myndigheterna, den statliga budgetprocessen, kunskap om digitalisering och/eller informations- och cybersäkerhetsfrågor samt kunskap om socialförsäkringsområdet.

För att lyckas i rollen behöver du kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du behöver också ha förståelse för kraven i en politiskt styrd verksamhet och för Regeringskansliets roll och funktion.

Dina egenskaper
Vi söker en självgående person med gott omdöme som är initiativrik och flexibel. Du behöver ha god analytisk förmåga och kunna förstå sammanhang och helhet utan att tappa fokus på detaljer. Du är strukturerad och noggrann och trivs samtidigt med ett stundtals högt tempo där det krävs att du effektivt och självständigt hanterar och prioriterar i stora informationsmängder. Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga och förmåga att knyta och utveckla kontakter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du kan fungera väl i vårt arbetslag och bidra till utvecklingen inom enheten.

Övrig information
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Therese Karlberg som är enhetschef, på 08-405 53 76. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 oktober.



Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Regeringskansliet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831), http://www.regeringen.se

Jobbnummer
7028721

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: