Habiliteringskonsulent till Daglig verksamhet LSS

Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Vårdarjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdarjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling - för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt - rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?

Vård- och omsorgsförvaltningen svarar för
• äldreomsorg
• omsorg för personer med funktionsnedsättningar

Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholms kommun ger stöd och service till funktionshindrade enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och enligt socialtjänstlagen (SoL). Insatserna ska medverka till att personer med funktionsnedsättning ska känna sig trygga och ha ett aktivt och självständigt liv, samt att den sociala omsorgen och omvårdnaden håller en hög kvalitet. Personer med funktionsnedsättningar ska få ett kvalificerat stöd utifrån sina behov.

Den dagliga verksamheten inom handikappomsorgen är idag en mycket mångfacetterad verksamhet med innehåll alltifrån sinnesstimulering, legoproduktion till integrering i samhället via arbetsgrupper och indvidier som utför tjänster på vanliga arbetsplatser. Verksamheten vänder sig till personer som får stöd enligt LSS personkrets 1 och 2 samt för personer med beslut om daglig sysselsättning enligt SoL. Verksamheten innehåller både aktiviteter med habiliterande inriktning och mer produktionsinriktade uppgifter. Målet för verksamheten är att utveckla den enskildes möjligheter till arbete.

Publiceringsdatum
2015-08-21

Arbetsuppgifter
Som habiliteringskonsulent ansvarar du för att säkerställa kvalitetsarbetet i verksamheten. Du stöttar i och följer upp arbetet med social dokumentation samt är kontaktperson för dokumentationssystemet för arbetshandledarna. Du kommer att fungera som konsult för arbetsgrupperna inom funktionshinder och arbetssätt och tillsammans med samordnande arbetskonsulent ansvara för placering av nya brukare i verksamheten. Du kommer att vara samordnare för brukarnas resor till och från arbetet samt för studiebesök och framställning av diverse informationsmaterial. I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för de brukardatorer och de programvaror som används. Det kan också vid akuta behov ingå att arbeta i arbetsgrupperna tillsammans med brukare och arbetshandledare. Du ingår i Resurscenters lokala ledningsgrupp.

Då Vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm beslutat att arbeta efter WHO: s antagna modell om internationell klassificering av funktionshinder kommer arbetsmodellen för utredningsarbetet ha ICF som grund.

Som habiliteringskonsulent är du direkt underställd chefen för daglig verksamhet.

Kvalifikationer
Du ska ha relevant utbildning och kompetens inom funktionshinderområdet. God förmåga till att skapa kontakter och nätverka då arbetet innebär mycket kontakt med kommun, brukare, anhöriga och medarbetare.

Erfarenhet från arbete med målgrupper för daglig verksamhet är ett krav samt kunskap om de lagar som styr verksamheten. Goda datakunskaper och erfarenhet av dokumentation är väsentligt för tjänsten.

Som person ska du
• Se på verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv
• Ha ett coachande och lösningsinriktat förhållningssätt
• Ha en god organisatorisk förmåga
• Ha en god pedagogisk och kommunikativ förmåga i både tal och skrift
• Skapa engagemang och teamkänsla
• Vara självständig, kreativ, flexibel och målinriktad
• Ha minst B-körkort och möjlighet att disponera egen bil
• Dela och utgå från förvaltningens gemensamma värdegrund i mötet med andra människor

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-09-13
Ange följande referens när du ansöker: A495504/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sven Moubis, Samordnande arbetskonsulent 0150-56908
Petra Kruse, Enhetschef 0150-56910

Företag
Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
Upplandsgatan 2
64136 Katrineholm

Kontorsadress
Upplandsgatan 2 64136 Katrineholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2398620

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen: