Forskare
Göteborgs universitet / Högskolejobb / Göteborg
2024-09-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Forskare" (sökbar t.o.m. 2025-01-10) ⬅️
Visa alla högskolejobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg,
Partille,
Lysekil,
Uddevalla,
Vänersborg eller i
hela Sverige Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Vid institutionen bedrivs omfattande och internationellt ledande forskning om barns och ungdomars livsvillkor, om förskolan och barns lärande, om digitaliseringens konsekvenser för skola och utbildning liksom om vuxnas lärande i arbetsliv och andra sammanhang. Institutionen bedriver utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå och det mest omfattande uppdraget är undervisning inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Arbetsuppgifter
Anställningen som forskare är knuten till forskningsprojektet Ett datadrivet co-design projekt för stärkt läsförmåga i tidiga år, finansierat genom ULF-avtal vid Göteborgs universitet. Det är ett samverkansprojekt med tre skolor i Göteborgs Stad och Mölndals kommun som använder sedan en tid tillbaka ny teknik som mäter elevens läsförmåga med hjälp av inspelningar av ögonrörelser. Tekniken synliggör elevernas läs- och avkodningsstrategier och erbjuder datavisualiseringar för lärares systematiska arbete med läsning. Projektet syftar till att tillsammans med lärare se på den läsfrämjande undervisningen och utforska den didaktiska utvecklingen genom datadrivna bedömningsmetoder för att stärka elevers läsförmåga i de tidiga skolåren (årskurs 1-3).
Projektets genomförande kommer att innebära iscensättning av formativa interventioner i undervisningspraktiken för att systematiskt och noggrant bygga förståelse för och studera konsekvenser av införda förändringar i lärares datadrivna systematiska läsutvecklingsarbete.
Arbetsuppgifterna kommer att innebära att tillsammans med forskningsledaren planera för, genomföra och analysera intervjuer samt observationer av lärares bedömningspraktik och klassrumsarbete. Organisera och genomföra kollaborativa workshopar med lärare. Förbereda insamlat material för dataanalys inklusive transkription och kodning av intervjuer, observationer och mätningsdata. Delta aktivt i dataanalysprocessen och skrivandet av vetenskapliga artiklar.
Kvalifikationer
Vi söker dig med doktorsexamen i språkvetenskap som har forskat i språkdidaktik med erfarenhet av arbete med flerspråkiga elever både med och utan läs- och skrivsvårigheter. En disputerad forskare med en stark forskningsprofil och dokumenterad erfarenhet av att bedriva och publicera forskning av hög kvalitet. Erfarenhet av forskning inom läs- och skrivutveckling och undervisning, literacy eller språkutveckling hos flerspråkiga barn är särskilt meriterande. Etablerade kontakter med modersmålslärare, användning av digitala verktyg som stöd, samt erfarenhet av kvantitativa analyser är intressant i sammanhanget.
För att vara kvalificerad för tjänsten bör du uppfylla följande krav:
• Avlagd doktorsexamen inom ett relevant ämnesområde.
• Dokumenterad forsknings- och publikationserfarenhet inom språkvetenskap, språkutveckling och/eller språkdidaktik.
• Erfarenhet av att delta i, leda eller samordna forskningsprojekt.
• God förmåga att arbeta självständigt samt i samverkan med andra forskare.
• Erfarenhet av kvantitativa och/eller kvalitativa forskningsmetoder, inklusive analyser som kan stödja läsfrämjande insatser.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
Meriterande är:
• Tidigare erfarenhet av forskning eller praktiskt arbete relaterat till läs- och skrivutveckling och undervisning i de tidiga skolåren.
• Erfarenhet av screeningmetoder eller andra digitala metoder för att studera flerspråkiga barns läsbeteenden och språkutveckling.
• Erfarenhet av tvärvetenskapligt arbete och samarbete med skolor eller andra utbildningsinstitutioner.
Institutionen kommer främst att beakta den eller de sökande som efter en helhetsbedömning anses ha de bästa förutsättningarna att kunna samarbeta internt och externt för att genomföra och utveckla de ovan beskriva arbetsuppgifterna och aktivt bidra till institutionens utveckling.
Anställning
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 20 procent i ett år, dock längst till och med 31 december 2025. Tillträde enligt överenskommelse.
Tillsättningsförfarande
I urvalsprocessen kan det bli aktuellt med intervjuer och referenstagning. Ange löneanspråk samt referenser i ansökan. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande eftersträvar att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Kontaktuppgifter för anställningen
Upplysningar om anställningen lämnas av
Sylvana Sofkova Hashemi, projektledare
+46 (0)31 786 3128
sylvana.sofkova.hashemi@gu.seFrågor om anställningsförfarandet kan ställas till
Kristin Martinsson, administrativ chef
+ 46 (0)31 786 2344
kristin.martinsson@gu.seFackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:
https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan
Ansök på Göteborgs universitets rekryteringsportal.
De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till:
Göteborgs universitet
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
Kristin Martinsson
Box 300, 405 30 Göteborg
Märk kuvertet med anställningens referensnummer.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-09-25
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Ersättning Individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153),
http://www.gu.se/ Arbetsplats Göteborgs universitet
Jobbnummer 8879105
Observera att sista ansökningsdag har passerat.