Försäkringsutredare till utlandsverksamheten i Haparanda
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Haparanda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Haparanda,
Kalix,
Övertorneå,
Överkalix,
Luleå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Haparanda,
Kalix,
Överkalix,
Luleå,
Piteå eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen för nyanlända eller arbetssökande beslutar om och/eller betalar ut ersättningar och förmåner till: nyanlända, arbetssökande, statligt tandvårdsstöd och internationell vård. Avdelningen har cirka 1 200 medarbetare på 8 orter över hela landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
När du arbetar inom internationell vård hanterar du ansökningar om ersättning för vård i annat land och utreder rätten till ersättning. Du möter medborgare, myndighetspersoner och andra aktörer från olika länder med många olika kulturella bakgrunder. De som söker ersättning kan vara i situationer som är ovanliga utifrån ett svenskt perspektiv. Utländska myndighetspersoner kan agera utifrån ett regelverk och en förvaltningskultur som skiljer sig från vår. Du kan också möta andra länders expertkompetenser inom bl. a medicin och juridik. Internationell och nationell lagstiftning är central i ditt arbete. Du behöver anpassa ditt bemötande till olika behov och kulturella förutsättningar. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna med både kunder och andra aktörer sker via telefon och skriftligt.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Publiceringsdatum2017-12-11KontaktChef: Annika Rolfs tfn 010-112 86 15 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marjo Nurmi 010-112 86 06, Saco-S: Magnus Jutell, 010-112 07 81 Seko:
fseko@forsakringskassan.se Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 december 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-12-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Jobbnummer 3846691
Observera att sista ansökningsdag har passerat.